Изследователи от Великобритания установили че поощрението и похвалите действат на децата, страдащи от синдром на хиперактивност с нарушение на вниманието, така, както и лекарствените препарати и помага да се намали тяхната доза, съобщава BBC.


Учени от Нотингамския университет разработили специална компютърна игра, позволяваща да се оцени способността на детето да устои на желанието за изваршване на някакво ненужно действие. При децата страдащи от ADHD е характерно извършването на ненужни движения и действия.


Хиперактивността е нервно-психично разстройство, което се характеризира с дефицит на внимание или импулсивно поведение, което не съответства на възрастта на детето.


Хиперактивните деца от самото си раждане са свръх подвижни, превъзбудени, нямат здрав пълноценен сън, нямат апетит, трудно наддават на тегло.


Задачата в разработената да целта на експеримента игра била, да се „ловят“ извънземни с точно определен цвят, като се игнорират тези в други цветове


За да се оцени ефекта от поощрението, участниците в изследването били разделени на две групи. Децата от първата група получавали награда от по пет точки, при успешно изпълнение на заданието. В същото време, останалите участници били наказвани с отнемане на пет точки при неизпълнение на задачата.


По време на експеримента, с помощта на електроенцефалограма, учените изследвали мозъчната активност на децата с ADHD.


Било установено, че психилогическото поощрение във вид на някаква награда или похвала подобрява вниманието на децата. Въпреки, че резултатите не били толкова добри, колкото приема на медикаментите, предписвани при лечение на хиперактивност, концентрацията на децата значително се подобрила.


Резултатите получени от ЕЕГ изследванията показали, че поощрението нормализира активността на същите зони в мозъка, които се повлияват и при медикаментозната терапия. Авторите на изследването считат, че похвалите и психостимулантите влияят по сходен начин върху детската психика.


Изследователите уточнявът, че този ефект не се наблюдава когат децата били мъмрени или наказвани по определен начин . Даже напротив – отчитало се повишаване нивто на стрес, засилване на хиперактивността и още по-намалена способност за концентрация.


Според ръководителя на изследването проф. Chris Hollis, най-добър терапевтичен ефект се постига при съчетание на медикаментозната терапия с поощрения и похвали при добре свършена работа. Авторът на изследването е убеден, че този подход позволява и да се намали лекарствената доза.


Според различни данни от синдром на хиперактивност с дефицит на внимание страдат от 2 до 14 % ат децата и подрастващите до 19 години. Съществуват няколко условни типа поведение, които могат да подскажат наличието на ADHD. Специалистите са категорични, че хиперактивността при децата е проблем, който не трябва да се омаловажава, а лечението му – да бъде комплексно и да започне възможно най-рано.