Милена Паунова е магистър логопед и създател на Центъра за езиково и говорно развитие „Милеа“. „ Да откриеш нестандартна възможност, да имаш търпението и разбирането, да мотивираш изпълнението ѝ е процес, носещ удовлетворение и награда – наградата да видиш в очите на детето доверие и радост от постигнатото умение. Това е водещата идея и цел за мен и моя екип, който се състои от няколко прекрасни дами, с които ежедневно се изправяме пред предизвикателството, че няма невъзможни неща.“
Интересите и работата ѝ са насочени към клиничната част от логопедичната наука и практика, ранната интервенция, превенция и терапия. Работи с деца, които имат особености в сензорната интеграция, изоставане в психомоторното развитие, нарушения в орално-моторните механизми и свързаните с тях затруднения, развитийни проблеми в говора и езика. 

 

Милена Паунова е от лекторите на Форум бременности детско здраве на Puls.bg, който ще се проведе този уикенд, 20 и 21 април, в НДК. Повече информация за форума можете да намерите на events.puls.bg


 

 - Като родители на малко бебе, какво е важно да знаем за развитието на речта?


Редица критерии и етапи от раждането до първите две години,  съпътстват правилното развитие на детската реч.
Добрият контакт с майката, създаването на комуникативна среда, социално обкръжение и обгрижване, са важни предпоставки за превръщането на  едно дете в прекрасен общителен човек. Едно бебе може да върне усмивка още през първия месец от своето раждане, стига, разбира се, да я вижда често.


Хубаво е, че родителите стават все по-чувствителни на темата за детското развитие. Те четат, информират се, споделят опит и знания. Много често сами търсят съвети от специалисти, преди още педиатърът да ги е насочил, ако такава нужда има.
През първите 2-3 месеца, едно бебе трябва да може да държи главата си и да има зрителен контакт. Започва гукането, онези повтарящи се неосъзнавани вокализации на гърлени и гласни звукове.


Между 5 и 6 месец, наблюдаваме реакции на бебето, които са отговор на нашето поведение. Очаква да му се засмеем, да го погъделичкаме, да му направим някаква смешка. Поставя се началото на нещо много важно за комуникацията – споделеното внимание.


След 6-7 месец, трябва да се появят срички. Онези, които много често оприличаваме на думи ма-ма-ма; та-та-та; Тези срички към 8-9 месец, започват да се разнообразяват.


Около годинката вече очакваме първите думи, които в началото са много забавни, не приличат много на такива, но с тяхна помощ малкият човек назовава точно определени предмети и хора.


Привързаността, споделянето на обща игра, пеенето на песнички, погалването, очакваната усмивка, гушкането, целувката, допира, контакта на кожа до кожа, са всички важни предпоставки за случването на говор.


 - Всъщност, откога започва да говори бебето? От първата думичка или  по-рано?


Директният ми отговор е около година, година и половина, малко след прохождането, със сдъвкването на първата твърда храна. Бебетата не говорят! Бебетата общуват! Невербалната комуникация е изключително важна предпоставка за развитието на същинската реч.


Далеч по-рано се случва всичко онова, което е важно за проговарянето. Създаване на  социалното обкръжение и обгрижване, контакта с майката, гукането, първоначалното подражание, съзнателната имитация, лепет, измислените думи, комуникативните жестове, разбирането и изпълнението на прости инструкции.


 - Какво, всъщност, се крие в този период, в който все още не чуваме реч?


Периодът, в който бебето изглежда, че нищо не разбира, а само яде и спи, всъщност е важен за развитието на мозъка му и изграждащите се в него невронни връзки, които ще правят така, че то да реагира на човешкия говор и най-вече този на майката. Гласът и се разпознава по различен начин от детето. Той е първичният инициатор на езика. Редица изследвания и проучвания доказват, че съществува невробиологична връзка между пренаталното възприемане на речта и моторните умения, свързани с говоренето.


В  периода на активно невербално общуване, всъщност, е важно месец по месец да следим  двигателното развитие на бебето. Стабилизирането на главата, очният контакт, обръщането от корем по гръб и обратно, пълзенето, споделенето внимание  и игра.
С бързия технически напредък се изобретиха много  полезни неща, които обаче невинаги ползваме правилно. Домовете ни са пълни със пиукащи, свирещи, пеещи и светещи играчки, които създават една шумово замърсена среда, която е вредна за незащитения детски мозък.


Едно електронно устройство предoставя наготово и лесно информация, то  не спазва правилата на човешкото общуване, то изключва обработването на мимиката, гласа,  разбирането, което от своя страна забавя и затруднява общата, споделената игра, откъдето идват трудностите в проговарянето.


За да чуете по-бързо думички от своето дете, играйте, общувайте, прегръщайте, стимулирайте!


 - Истина ли е, че детето обича повече този към когото се обърне за първи път с думичка?


Като логопед бих поздравила човека, благодарение на който детето е произнесло първата дума. 
Кой ще е късметлията да я чуе? 
Ето това, не знам.  
Предполагам, че мама ,тате и хората, които са в непрекъснат контакт с малкия човек ще се радват на тази обич първи.
Детето Ви ще обича този, който най-много общува и стимулира, играе и провокира „раждането” на  думи, който най -много  го гушка и му пее, който му говори, показва и разказва, който  му се усмихва и забавлява, който го гъделичка и целува.
Нека надпреварата започне, сега!

 

Форум бременност и детско здраве на Puls.bg ще се проведе тази събота и неделя, 20 и 21 април, в НДК, зала 3. Вход - свободен. Към регистрация >>