Децата, на които се позволява да стоят будни до по-късен час през почивните дни, е по-вероятно да страдат от затлъстяване, показва изследване, публикувано в американското списание  „Pediatrics“.


Установява се, че подрастващите, които заспиват рано през уикенда, успяват да набавят необходимите часове сън, които не получават през седмицата, и нямат проблеми с килограмите.


Учените наблюдават 308 деца на възраст 4-10 години. Те изследват качеството на съня и измерват индекса на телесна маса (ИТМ) на всеки участник. 



Децата спят средно по 8 часа на нощ през седмицата - по-малко, отколкото се препоръчва, а тези с наднормено тегло имат по-къс и по-нередовен сън в края на седмицата, откриват учените от Чикагския университет.


Подрастващите с по-кратък сън през уикенда имaт по-високи нива на инсулин, което може да доведе до диабет тип II, както и по-високи нива на LDL холестерола и на С-реактивния протеин, който е свързан със сърдечни заболявания в по-напреднала възраст.


„Децата с наднормено тегло са по-склонни да изпитват нужда от „наваксващ“ сън в събота и неделя“, отчита изследователския екип и подчертава, че по-краткият или различен по продължителност сън е свързана с нежелани метаболитни нарушения.


Краткотрайният сън води до намаление нивото на лептина - хормон, който е свързан с чувството за ситост и до увеличение на грелина, който пък има отношение към глада. Доказано е, че наличието на твърде много грелин и твърде малко лептин в организма води до по-голям апетит.


Информационните здравни кампании, целящи да образоват семействата по отношение на ползите от по-дълъг и редовен сън, могат да доведат до намаляване на затлъстяването и рисковете от метаболитна дисфункция при децата, подчертават учените.


Препоръките на експертите са на децата в предучилищна възраст да се осигуряват между 11-13 часа сън на нощ, а децата в училищна възраст трябва да получат от 10-11 часа.