Имунната система на детето е много чувствителна към храната. Така например недохранването, хранителните алергии и непоносимости, консервантите, оцветителите, изкустевените подсладители, подобрители и други, както и приемът на твърде много захарни изделия могат да окажат неблагоприятно влияние върху защитните сили на детето.

 

В резултат от неправилното хранене то може да започне да боледува по-често. В много случаи родителите започват да търсят различни имуностимулатори, които се предлагат на пазара, с цел да „подсилят” имунитета на детето. Това, което се пренебрегва обаче, но е от основно значение за отглеждането на здраво дете, е именно хранителното меню. Пълноценното и здравословно хранене още от самото раждане е най-важната предпоставка за отглеждане на здраво и щастливо дете.


 

Какво обаче трябва да включва менюто?

 

1. Много плодове и зеленчуци

 

Те са идеален източник на редица важни витамини и минерали, без които имунната система не може да функционира правилно. Освен това плодовете и зеленчуците съдържат антиоксиданти. Те се пренасят по кръвен път към тъканите и органите и ги предпазват от вредното въздействие на свободните радикали, като ги неутрализират. Препоръчва се консумацията на сезонни плодове и зеленчуци, защото те са по-богати на витамини и микронутриенти и същевременно не са претърпели химична обработка. Така например 1 чаша фреш или прясно изцеден сок осигурява дневната нужда от витамини за детето. Важно е обаче сокът да се консумира веднага след приготвяне и за предпочитане да не е претърпял термична обработка, така че да не се наруши структурата на съдържащите се в него витамини.

 

2. Мазнини

 

Мазнините са изключително важни за бързорастящия детски организъм. Те са съставна част на клетъчните мембрани, важен енергиен източник, участват в редица метаболитни процеси. Примери за храни, богати на есенциални мастни киселини, са: рибено масло, ядки, ленено семе и други.

 

Същевременно обаче е важно да се ограничи максимално приемът на трансмастни киселини или хидрогенирани мазнини. Те се съдържат в маргарина и пържените храни, например и директно отслабват имунната защита на организма, предразполагайки го към по-често боледуване.

 

NEWS_MORE_BOX

 

3. Пробиотици и пребиотици

 

В храносмилателната система на детето има огромно количество „добри” бактерии. Те изпълняват редица важни функции, като производство на витамини, преработка на някои несмлени хранителни вещества и други, но не на последно място защитават организма от поселване с болестотворни микроорганизми. Естествен източник на „полезни бактерии” или пробиотици за храносмилателната система е киселото мляко. Истинското кисело мляко съдържа Lactobacillus bulgaricus и Streptococcus thermophilus. Доказано е в някои проучвания, че консумацията на храни, съдържащи пробиотици, намалява боледуването на детето с 20%. Приемът на пробиотици под формата на хранителни добавки не се препоръчва, ако детето е здраво. По-добре е то да си ги набавя по естествен път чрез храната.

 

Друг начин за стимулиране на чревната микрофлора е приемът на пребиотици. Това са вещества, които „хранят” полезните бактерии и по този начин стимулират развитието им. Такива са: чесън, лук, праз лук, аспержи, банани, ечемик, овесени ядки, ябълки и други.

 

В много случаи на често боледуване при детето се откриват нарушения в храненето. Това може да доведе до дефицит на важни витамини или микроелементи. За да не се допусне това да се случи, храната трябва да е достатъчно разнообразна. Така например:

  • Витамин А е мастноразтворим витамин с важно значение за имунната система. Той се съдържа в сладкия картоф, тиква, моркови, спанак и други.
  • Витамин С – важен антиоксидант. Съдържа се в: цитрусови плодове, праскови, чушки, домати, броколи и други.
  • Цинк – участва във функционирането на над 100 ензимни системи в организма. Източници: говеждо, зърнени каши, пуешко, пилешко, ядки, семена и други.
  • Селен – важен антиоксидант. Източници: бразилски орех, риба тон, сьомга, орехи, пълнозърнест хляб, пилешко месо и други.
  • Биофлавиноиди – естествени антиоксиданти, съдържащи се в чушки, ягоди, броколи, спанак, манго, папая и други.