Със сигурност терминът „фина моторика“ е чуван многократно, от психолог, логопед, учителя в детската градина или училище... Но какво точно е фината моторика и защо е толкова важна?

 

Фините двигателни умения са способността на детето да се справя правилно с малките мускули. Постига се, когато детето се научи да използва мускулите на ръцете, пръстите и китките при каквито и да е действия или движения, като хранене, хващане, обличане, връзване на обувки и държане на молив...


 

Фината моторика изисква прецизност на движението и правилна зрително-моторна координация. Тоест мозъкът на детето трябва да бъде координиран между това, което прави и това, което вижда.

 

За малките деца в предучилищна и начална училищна възраст развитието на фината моторика е от изключително значение.

 

Фините двигателни умения не са специфични умения за учене като четенето или математиката, но те пряко влияят върху това колко добре децата могат да учат и да показват това, което знаят. Например, децата се нуждаят от развита фина моторика, за да могат да пишат, да изрязват, да рисуват.

 

Родителите играят решаваща роля в развитието на двигателните умения на детето. Най-важното нещо, което можете да направите, е да предоставите възможности, които са забавни и атрактивни за вашето дете. Развиването на фината моторика в детството помага да се положат основите за важни бъдещи умения, като писане, самостоятелно хранене и самообслужване.

 

Фините двигателни умения са от съществено значение както за ежедневните, така и за академичните умения. Без възможност за ежедневно изпълнение на тези задачи, самочувствието на децата може да спадне, академичните им резултати да намалеят и възможностите им за игра също да бъдат много ограничени.

 

Децата трябва да използват фината си моторика, за да изпълняват много задачи, свързани с училище, като например: да държат молив, химикал, флумастер, както и да упражняват подходящ натиск, боравейки с пособията за писане и рисуване; да могат да пишат или рисуват; да използват ножици; да се справят със задачи, свързани с нанизване и други. Ако те не са придобили тези умения, те не могат да бъдат независими в живота си в дейности като обличане и хранене сами, което от своя страна има социални последици не само за семейството, но и за връзките с техните връстници.

 

Моториката при децата започва да се развива още от раждането. Първо се развива грубата моторика, свързана с двигателната подвижност – да си държи бебето изправена главата, започва да сяда, да се обръща в леглото, да се изправя с опора, да пълзи, да ходи, да рита, да хвърля, да тича, да скача, да изкачва стълби... И все дейности, изискващи работата на големите мускулни групи на ръцете, краката и торса. При общата подвижност, т.е. на по-големите мускулни групи, се използва и изисква по-малка точност. След овладяването на тези неща започват да се развиват и усъвършенстват и фините двигателни умения.

 

В първите години от живота на детето забелязваме, че движенията на ръцете са несръчни и то все още не може да прави много действия. С напредването на възрастта той започва да използва повече мускулите на ръцете и по-специално пръстите и китката. Поради тази причина трябва да даваме на децата стимули от най-ранна възраст, така че те да се упражняват в действия, които ще се усъвършенстват чрез повторение.

 

Лесен пример е правилното държане на молив. Отначало детето използва цялата си ръка и с нея обгръща молива, за да драска върху лист. В крайна сметка с практиката то се научава да държи молива с палец и един или два пръста, което показва, че е развило захвата. Друг положителен знак е самообслужването, тоест да може да се облича само, да връзва и развързва връзки, да откопчава и закопчава копчета и ципове.

 

Как може да разберете дали детето има затруднения с фината моторика?

То избягва да прави неща, които изискват фина настройка и като цяло предпочита физическите упражнения пред седенето и рисуването. Ако детето изпитва затруднения с ежедневните дейности за самообслужване като обличане и събличане, миене на зъбки, боравене с прибори за хранене, също е индикация за проблем с фината моторика. Също така, забавянето на говора понякога може да е признак за забавяне в развитието на фината моторика, защото детето се нуждае от фина моторика на устата, устните и езика, за да говори.

 

Как да помогнем на детето с проблеми във фините двигателни умения? Чрез практика и игра разбира се. Трябва да дадем на детето стимули за фини двигателни дейности. Уменията постепенно се развиват чрез опит, повтаряне и боравене с различни материали.

 

Ако имате съмнения, че детето ви има затруднения с дейностите, изискващи фини двигателни умения, консултирайте се със специалист.