Проучване, наскоро завършено в Университета в Хелзинки и публикувано в Journal of Fungi, е показало, че гъбичният микробиом в чревния тракт е по-изобилен и разнообразен при деца, лекувани с антибиотици, в сравнение с контролната група, дори шест седмици след началото на лечението с антибиотици.

В това отношение, намаляването на броя на чревните бактерии в резултат на антибиотичната терапия намалява конкуренцията за пространство и оставя повече място за размножаване на гъбичките.

Резултатите от това изследване категорично показват, че бактериите в чревния тракт регулират гъбичния микробиом и го държат под контрол.

Когато бактериалната среда е нарушена от антибиотиците, гъбичките, и по-специално Candida, имат по-голям шанс да се размножават, поясняват учените.

Ново ключово откритие в проучването е, че промените в чревния гъбичен микробиом, заедно с бактериалния микробиом, са част от причината за дългосрочните неблагоприятни ефекти на антибиотиците върху човешкото здраве.

Дългосрочни промени в чревния микробиом на бебето

Антибиотиците са най-често предписваните терапевтични средства при кърмачета.

Те причиняват промени в чревния микробиом в най-важния етап на развитие.

Установено е също, че тези промени са по-дългосрочни в сравнение с тези при възрастните.

Антибиотиците могат да имат неблагоприятни ефекти както върху бактериалния, така и върху гъбичния микробиом, което може да доведе например до диария, свързана с антибиотици, поясняват учените.

В допълнение, антибиотиците увеличават риска от развитие на хронични възпалителни заболявания, като възпалително заболяване на червата IBD, и е установено, че те също имат връзка с наднорменото тегло.

Смята се, че тези дългосрочни ефекти са причинени, поне частично, от дисбаланс в чревния микробиом.

Наскоро публикуваното проучване се е провело с участието на бебета с инфекция с респираторен синцитиален вирус - RSV, които никога преди това не са приемали антибиотици.

Докато някои от бебетата са приемали антибиотици поради усложнения, на другите не е била назначена антибиотична терапия през цялото проучване.

Изследването на ефектите от антибиотиците е важно за разработването на техники, които могат да се използват за избягване на хронични възпалителни заболявания и други нарушения на чревния микробиом в бъдеще, поясняват учените.

Докато ефектът на антибиотиците върху бактериалния микробиом е бил изследван преди това, проучванията върху гъбичния микробиом са оскъдни.

Резултатите от това проучване показват, че промените в гъбичния микробиом може също да имат роля в дългосрочните ефекти от дисбаланса в чревния микробиом.

Следователно бъдещите изследвания трябва да се съсредоточат върху всички микроорганизми в чревния тракт заедно, за да се разберат по-добре техните взаимовръзки и да се получи по-добър преглед на микробиома като цяло.

Референции: