Различните извънкласни дейности, например спортна тренировка, уроци по танци, пеене или просто общуването с различни хора, прави децата по-щастливи и здрави, в сравнение с връстниците им, които непрестанно използват своя телефон, таблет или компютър.

 

С помощта на ново проучване, проведено от Университета на Южна Австралия и Министерството на образованието, екип от изследователи стига до заключението, че цялостното състояние на децата се подобрява, когато участват в извънкласни дейности и се влошава, когато прекарват повече време в социалните мрежи или играят видео игри.


 

Според Австралийския институт по здравеопазване и благосъстояние, едно от седем деца има някакъв вид психично разстройство, докато едно от 10 деца изпитва тревожност или друг вид негативни емоции.

 

Определянето на първоизточника на тези изменения в оптималното ментално здраве е от голямо значение, тъй като това може да предотврати прогресията на по-сериозно заболяване.

 

В проучването са включени 61 759 ученици от 4 до 9 клас. Специалистите правят оценка на средния брой дни в седмицата, в които децата участват в дейности след училище - между 15 и 18 часа, след което наблюдават емоционалното им състояние, постоянство и удовлетвореността от живота, която изпитват.

 

Според наблюденията повечето ученици гледат телевизия около четири дни от учебната седмица и прекарват време в социалните мрежи приблизително три дни от седмицата.

 

Освен това са разкрити и значителни различия между децата от различна социално-икономическа среда. Учениците от по-ниските социално-икономически среди, които често спортуват, са по-склонни да бъдат оптимисти с 15%, за тях е по-вероятно да бъдат щастливи и доволни от живота си с 14%. Освен това възможност за контрол на емоциите е по-висока с 10%.

 

Обратно, децата, които често играят видеоигри и използват социалните мрежи, почти винаги имат по-ниски нива на благосъстояние. За тях е по-малко вероятно да бъдат щастливи с 9%, по-малко оптимистични с 8% и освен това те са по непостоянни от останалите с 11%.

 

Следователно времето прекарано пред телефона, компютъра или таблета, значително влошава здравето и нормалното ментално развитие на децата и тийнейджърите, които преминават през множество физически, социални и емоционални промени.

 

Поради тази причина родителите трябва да бъдат особено внимателни при изграждането на навиците на своите деца, особено за времето, което те прекарват пред екраните на различните устройства.

 

Проучването е публикувано в BMC Pediatrics.

 

Референции:

https://bmcpediatr.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12887-022-03322-1