Забележително изследване на мозъка може точно да предвиди кои тийнейджъри с дислексия биха могли да се научат да четат в период от 3 години.


Чрез наблюдение на определен модел на мозъчната активност при тийнейджъри с дислексия, учените прогнозират с точност 90% кои от учениците ще се научат да четат.


Това дава надежда, че може да се определи кои деца могат да се оправят с течение на времето, казва д-р Фумико Хофт от Стантфордския университет по медицина.


Ще бъдат необходими още изследвания преди техниката да бъде използвана клинично, но това е огромен напредък.


Дислексията е неспособност за четене и разбиране на прочетеното. Тя засяга от 15% до 17% от децата в САЩ. Хората с дислексия имат затруднения с четенето, правописа и произнасянето на думи.


Около една пета от хората с тежка дислексия се учат да четат. Хофт и колегите му искат да видят какво се случа в мозъка на тези ученици.


Екипът изследвал 45 тийнейджъри на възраст 11-14 години. Те направили набор от различни тестове за определяне способностите им да четат. Въз основа на резултатите, те са класифицирали 25 от тях с дислексия.


Учените използвали техники за възпроизвеждане на изображения. Открили, че половината от децата с дислексия имат извънредна активност в част от мозъка си, близо до дясното слепоочие.


Някои от децата имат силни връзки в мозъчните влакна, които свързват предната и задната част на мозъка.


След две години и половина, при проверка на същите деца, открили, че тези с необичайна мозъчна активност, е по-вероятно да се научат да четат.


Откритието е вълнуващо, защото досега не е имало мерки, които да предвиждат компенсиране на тези проблеми.