Изминала е първата половин годинка на детето! Преминали са половината от редица трансформации и са натрупани цял куп нови умения характерни за първата година. Можете да се гордеете, че стоически сте се справили с периода на коликите, до момента детето вероятно е удвоило теглото си, започва да стои седнало с все по-малко подкрепа и е захранено с някои зеленчуци! Всичко това благодарение на Вашето старание и всеотдайни грижи. Редица експерименти са показали огромната роля на родителската грижа за нормалното развитие, така че можете да се гордеете с всяко малко постижение, което е великанска крачка за малкия човек!


Поредната детска консултация, следва да премине в обичайния ред...

1. Преглед на всички органи и системи


Извършва се обстоен преглед по отделните органи и системи. Около 6-месечна възраст, се изчерпват нивата на запасите от желязо, натрупани по време на ембрионалния период. Това води появата на желязодефицитна анемия. Стандарта по програма „Детско здравеопазване“ за профилактични дейности при децата на възраст от 0 до 18години, предвижда изследване на пълна кръвна картина (ПКК), на 6 месечна възраст. Уточнява се тежестта на състоянието и обичайно се коригира с начало на захранването и предлагането на първите месни пюрета и яйчен жълтък.

Програма детско здравеопазване предвижда изследването и на отделителна система - седимент в урината и ехографско изследване.
Ако до момента не сте получили съответните направления от личния лекар, то вероятно сега ще бъдат издадени.


2. Оценка темпа на растеж


За момчета

 

  • Средният ръст на 3 месечна възраст е 69,0 см(+/-2,8 см);
  • Средното теглото е 8,4 кг (+/-1 кг);
  • Обиколка на главата 44,1 см (+/-1,5 см);

 

За момичетата са изчислени

 

  • Среден ръст 67,4см (+/-3,1 см);
  • Средно тегло 7,8кг (+/-0,9 кг);
  • Обиколка на глава 42,9 см (+/-1,6 см);

3. Оценка на нервно-психическото развитие

Усвоени умения

 

  • Обръща се по посока на звуци и гласове;
  • Имитира звуци;
  • Готово е за захранване;

 

При половината от децата на тази възраст

 

  • Посяга за предмети и ги поставя в устата си;
  • Обръща се в двете посоки;
  • Разпознава собственото си име;

 

При много малка част от децата се наблюдава

 

  • Повдига се и прави опити да пълзи;
  • Гукането се променя-започва да комбинира срички;
  • Приплъзва обекти към себе си;
  • Застава седнало без подкрепа;

 

4. Насоки за правилно хранене и захранване


Ако детето е на кърма, предлагайте след всяко хранене. По възможност разреждайте всички пюрета и каши с кърма. При по-малки количества на кърмата и деца на изкуствено хранене, всички храни се разреждат със съответното адаптирано мляко, което приема детето.


От края на 6-ти месец до началото на 7-ми следва да се въведат храните:

 

  • Яйчен жълтък - прибавя се четвърт твърдо сварен жълтък към зеленчуковото пюре. Жълтъкът следва да се включи след въвеждане на първото зеленчуково пюре. Редува се през ден с месно пюре. На 9-месечна възраст, количеството се увеличава на половин жълтък дневно. Цяло яйце с белтък можете да се предложи на детето след навършване на 1 година.
  • Безглутенови каши (ориз, царевица, елда, просо) - въвеждат се в рамките на 5-7 дни. След като са въведени безглутенови каши, ако детето е навършило 6 месеца можете да предложите глутен съдържащи (пшеница, овес, ръж, ечемик).
  • Месо - въвежадането на месно пюре, следва след като е въведено зеленчуковото, прибавя се по 1 равна супена лъжица, през ден до 9-ия месец. Редува се с жълтък.

5. Изпълнение на Имунизационен календар

Не се предвижда поставянето на ваксини, при редовно изпълнен имунизационен календар до момента.

6. Масаж и гимнастика

Продължете с упражненията стимулиращи пълзенето, препоръчани на предходната консултация: мост, количка и отвеждане на плещите назад.
Ако все още не се обръща, запазете спокойствие, бъдете постоянни в упражненията и го поставяйте често по корем.

 

Допълнителни препоръки

Децата в 6-тия месец са изключително активни. Винаги, когато се налага да се отдалечите от детето, го поставяйте на сигурно място.


От този момент можете да започнете да предлагате някои по-разнообразни игри:

  • Подреждане на рингове, поставявне на чашки една в друга - стимулират развитието на фината моторика и създаването на връзка между действие и ефект;
  • Дървени пъзели - подобряват визуалните умеия, стимулират фина моторика;
  • Четенето на книги - развива способността да слуша, развиват се езиковите умения.