След навършване на 3-месечна възраст, предстои поредната детска консултация. При посещението при личния лекар се извършва рутинната оценка на физическото и нервно-психическото развитие, извършва се вторият прием на шествалентаната ваксина, на пневмококовата ваксина и на ротарикс. През 4-ти месец все още продължава изцяло млечното хранене.

1. Преглед на всички органи и системи

След оценка на състоянието на детето се преценява дали да се премине към поставяне на предвидените ваксини. Най-често между третия и шестия месец, се проявява чувствителната кожа на бебето. Състоянието е свързано с наследственост: при наличието на 1 родител с някаква форма на алергия (астма, сенна хрема и др.), вероятността за развитие на този проблем при детето възлиза на около 50%; при двама родители с такива заболявания, рисковете за унаследяване стават значително по-големи. Кожата се оглежда за зони на изсушаване, зачеряване, разчесване и др. Атопичният дерматит може да бъде първата проява на алергия при детето и да постави началото на т.нар. „атопичен марш“, при който в последствие се проявяват и други форми на алергия.



2. Оценка темпа на растеж

За момчета:

 

  • Средният ръст на 3-месечна възраст е 63,3 см (+/-2,9 см);
  • Средното теглото е 6,4 кг (+/-0,8 кг);
  • Обиколка на главата 41,0 см (+/-1,5см);

 

За момичетата са изчислени:

 

  • Среден ръст 60,9 см (+/-3,1 см);
  • Средно тегло 6,0 кг (+/-0,8 кг);
  • Обиколка на глава 40,0 см (+/-1,6 см);

 

3. Оценка на нервно-психическото развитие


Усвоени умения:


Успява да задържи главата си стабилно.
Разпознава лицето Ви и реагира позитивно.

 

При половината от децата на тази възраст:


Поставено по корем бебето успява да повдигне рамене и държи главата изправена на 90°.
Усмихва се често и започва да се смее с глас.

 

При много малка част от децата се наблюдава:


Обръща се по посока на определен шум.
Събира ръце една към друга, посяга към играчка съзнателно.

 

4. Насоки за правилно хранене и захранване


На този етап през целия 4-ти месец продължава изцяло млечното хранене. Децата на естествено хранене се хранят средно на 3-часови интервали.
Децата на изкуствено хранене, следва да получават 6 х 130-140 мл на хранене.


Бебето не е готово, за захранване (т.е. да получава твърда храна, различна от мляко), преди навършване на 4 месеца. Според съвременните препоръки на Световната здравна организация, предлагането на сокове и фрешове е част от захранването и следва да се случи след 4-ия месец. 


5. Изпълнение на имунизационен календар

Ако всичко е било наред с имунизациите при предходното Ви посещение, то на 3-ти месец следва да се постави:


2-ри прием на шествалентната ваксина Хексацима (Дифтерия, Тетанус, Коклюш, Haemophylus influenzae, Хепатит Б и полиомиелит);


2-ри прием на Синфолирикс (против Streptococcus pneumoniaе);


Ротарикс (ваксина против Ротавирус), се поставя в 2 дози за педиода от навършени 6 до 24 седмици. За предпочитане 2рата доза да се приеме до 16 седмица.

6.Масаж и гимнастика

 

Когато бебето навърши 3 месеца можете да започнете да го стимулирате да се обръща, като фиксирате с ръка единия му крак, хващате срещуположната ръка. Първоначално ще трябва да му помагате като вадите другата ръка, постепенно то ще започне да свива ръце самостоятелно.


Продължете да го поставяте по корем, можете да заставате пред него и да се опитвате да стимулирате движението на главата наляво и надясно.


Намирайте време за пасивните упражнения, в раменна, тазобедрена и колянна става.


Допълнителни препоръки:

По отношение на дневния режим, детето започва да прекарва повече време в будно състояние и се нуждае от 14-16 часа сън.


10-11 часа нощен сън;
4-5 часа дневен сън - разпределени в 3 дрямки;

 

По време на игра можете да използвате голяма гимнастическа топка, на която детето да прекарва допълнително коремно време, като междувременно се стимулира и вестибуларния апарат.


Предлагайте цветни и шумни играчки - дрънкалки. Подавайте ги да ги хваща или ги окачете, така че да се опита да ги достигне самостоятелно.


Можете да забавлявате детето с детски песнички и танци, като наблягате на жестомимиката.


Отвръщайте и повтаряйте гукащите звуци, които издава.