За цялото семейство е изминал първият вълнуващ месец с новия член на семейството. Първият месец е истинско предизвикателство. Настъпва остра промяна в режима на родителите, най-вече за майката. Тепърва опознавате своето дете, изграждате заедно нови навици и се научавате да разчитате знаците, които то Ви дава.


На едномесечна възраст е второто посещение при личния лекар, тъй като обичайно преди това, до 15-тия ден се извършва пробно теглене. То е необходимо, за да се оцени индиректно лактацията и адекватно ли се храни бебето. Пробното теглене включва единствено измерване теглото на новороденото, като до този момент се очаква то да е възстановило това при раждане. На пробното теглене може да уточните всички върпоси, които са изникнали през първите две седмици.


При навършване на един месец, се извършва първата детска консултация.


 

Как да се подготвим за детска консултация?

  • За всяка детска консултация се запазва предварително час, обикновено около датата на раждане. Съобразете времето с режима на бебето, най-добрият вариант е това да се случва сутрин, около час преди хранене.
  • Носете епикризата на детето от родилното отделение, тя се прилага към личната амбулаторна карта на детето.
  • Изберете подходящо облекло спрямо сезона и вземете резервен чифт дрехи и пелени.

След като бъде изготвена личната амбулаторна карта, в нея предстои да бъдат вписвани данните от всички детски консултации. Личният лекар има няколко задачи в следващите месеци:

1.Преглед на всички органи и системи

Всяко посещение по повод детска консултация, включва обстоен преглед на кърмачето. То се преглежда голо, като последователно се оценя функцията на всички достъпни органи и системи:

 

  • Глава - оценка на размера и състоянието на голяма и малка фонтанела. Проверява се, до колко детето може да задържи главата, поставено по корем;
  • Устна кухина - оглежда се състоянието на лигавиците, за да се излючи инфекция. Често може да се наблюдава кандидоза, изявяваща се с белезникави налепи по език и лигавици, което създава проблеми с храненето.
  • Очи - излседва се възможността на детето да фиксира поглед в предмет на близко разстояние. Проверява се за наличен двустранен зеничен рефлекс;
  • Уши - още в родилно отделение се изследва слухът на детето. При проследяването се следи дали реагрира на звуци. Винаги се търси болков синдром, чрез притискане на трагуса;
  • Гръден кош - оглежда се конфигурацията, изследват се бели дробове за евентуални отклонения, сърце-оценява се сърдечна честота, наличие на шумове;
  • Корем - изследва се състоянието на коремните органи чрез палпация, като се определя размер и плътност. При някои деца може да се установят пъпни, ингвинални хрении или диастаза(раздалечаване мускулите на коремна стена). Пъпната връв трябва да е паднала до този момент, оглежда се за евентуални възпаления на мястото.
  • Полови органи - оглеждат се за евентуални анатомични отклонения, при момчетата - хипоспадия (вродено състояние при което отвора на уретрата не е на върха на главичката на пениса, а обикновено по долната част на тялото или до тестисите). Проверява се дали тестисите са в скроталната торбичка;
  • Крайници - оценят се спонтанните движения, рефлекси и тонус;
  • Кожа - състоянието се определя с оглед - проверяват се всички гънки, за евентулни зони на възпаление, възможно е да има обриви-акне, милиуми, утрики и др. Определя се типът кожа, като при кърмачетата чест проблем е сухата, а в някои случаи и атопична кожа. 
  • Рефлекси - за новороденото са характерни определени примитивни рефлекси, които с времето отшумяват. Междувременно се създават условни рефлекси. 

2. Оценка темпа на растеж

През първата година темпът на растеж се проследява ежемесечно. Измерват се ръст, тегло, обиколка на главата и на гръдния кош. Всеки показател се сравнява с таблиците за нормално физическо развитие за съответната възраст, като се взима предвид индивидуланият растежен „канал“, първоначално заложеният персентил се запазва по време на растежа.

3. Оценка на нервно-психическото развитие

От начало новороденото прекарва повечето време в сън и хранене. С времето се наблюдават по-дълги периоди на бодърстване около храненето.
Постепенно изчезва физиологичното кривогледство и на 1 месец детето започва да фиксира предмети. Реагира основно на контрастни цветове (черно, бяло, червено, жълто). 


При поставяне по корем започва да повдига краткотрайно глава.


Движенията на крайниците са некоординирани атететозоподобни“червейообразни“.


През първия месец се появява и първата усмивка, като емоционален отговор.