Деца, лекувани с антибиотици, са подложени на двоен риск от проблеми с храносмилателната система в по-късна възраст, сочи ново научно изследване, публикувано в сп. „Gut“.


За период от 8 години, изследователският екип преглежда здравните досиета и предписваните рецепти на 580 000 деца. Те установяват, че подрастващите, които преминават през курс на лечение с пеницилин или друг антибиотик, на възраст от 3-4 години, са 1,84 пъти по-склонни да бъдат диагностицирани с чревно заболяване, отколкото тези, които никога не са лекувани с подобни лекарства.


Рискът от развитие на заболяване нараства с 12% всеки път, когато медикаментите са предписвани, показва проучването.



Резултатите сочат, че децата, които приемат антибиотици, е почти 2 пъти по-вероятно да развият Синдром на раздразненото черво и 3,5 пъти по-голям риск от развиване на болестта на Крон, чиито симптоми са болки в корема, загуба на тегло и гадене. Между 10-20% от британците страдат от Синдром на раздразненото черво, засегнатите са предимно жени. Все още не е напълно ясна причината какво предизвиква състоянието, но може да се влоши от стрес или от консумацията на определени храни като червено месо или млечни продукти.


Учените смятат, че терапията с антибиотици може да насърчи появата на вредни бактерии и други организми в червата, които могат да предизвикат заболявания като Синдром на раздразненото черво и болест на Крон, както и да намали броя на полезните за чревната микрофлора бактерии. 


„Антибиотиците са сред най-полезните открития на съвременната медицина и решенията, по отношение на тяхното клинично приложение, трябва да се основават на много сериозни доказателства. Нашето проучване показа връзка, но не можем да заключим, че тази връзка е задължително причинно-следствена.“, споделя Андерс Хавид от Научния институт в Копенхаген в Дания и ръководител на проекта.