Един от най-големите проблеми, които срещаме на работното място, е консумацията на захарни храни и напитки. Те са неизбежна част от забързаното ежедневие и дългият работен ден. 

 

Денталните лекари препоръчват консумацията на захар, под каквато и да е форма, да е до 30г на ден. Средно това са около 7 чаени лъжици захар. Проучвания обаче разкриват, че консумацията на захар от възрастното поколение надвишава тези препоръчителни количества. 


 

За справка, едно кенче кола съдържа 40г захар, а шоколадова бисквитка-5г захар, следователно ежедневно значително се надвишава консумацията на захарни храни и напитки. 

 

Захарта може да навреди освен на външността и състоянието на вътрешните органи, но и на зъбите и венците. Съществуват категорични доказателства, че количеството и честотата на консумираните храни, съдържащи захароза, са най-важната причина за развитието на кариес. Тя покачва киселинността в устата до 200 пъти. 

 

Кариесните лезии нарастват пропорционално на прибавката на захар в диетата. Когато захарта се приема по време на основното хранене, независимо дали е храна или напитка, кариесът не се увеличава значително. Проблемът идва в честата консумация на захарни храни и напитки между храненията.

 

Приемът на шоколад четири пъти дневно значително увеличава кариеса, но най-силно е увеличението при тези, които получават карамел и бонбони между 22-30 пъти на ден и то между храненията.

 

С увеличаване на знанията и насърчаване на работодателите за осигуряване на вкусна и здравословна храна на работното място, значително може да се подобри здравето и ефективността на работниците. Намаляването на захарните храни и напитки на работното място, ще намали случаите на развитие на кариозни процеси по зъбите, образуването на ерозии по зъбите, както и пародонталните проблеми. 

 

Ето какво трябва да знаете за захарта в храните и напитките:

  1. Проверявайте количеството захар на опаковките, преди да поръчате храна за офиса.;
  2. Захарта може да се съдържа под няколко форми в храните и напитките, но знайте, че името и завършва винаги на „оза“. Захароза, фруктоза, глюкоза-примери за захарни представители. И трите могат значително да навредят на зъбите и венците Ви.;
  3. Захарозата и глюкозата са добавени захари, които се срещат в кексове, бисквити, сладки и почти във всички храни на пазара.;
  4. Добавената захар няма хранителна стойност, за разлика от храните, които съдържат натурални захари. Натуралните захари са във високо количество във водата и фибрите.;
  5. Когато четете етикета, не забравяйте че „без добавена захар“ не означава, че този продукт е без захар. „Без добавена захар“ означава, че няма допълнително, увеличено количество захар. 

Как да намалите консумацията на захарни храни и напитки в офиса и във вендинг машините?

  • Заместете снаксовете, соленките, бисквитките с по-благоприятни за зъбите храни като: сирене, ядки, сурови зеленчуци.;
  • Консумирайте напитки, които не съдържат захари - например вода, газирана вода, мляко.;
  • Ако решите да хапнете нещо съдържащо захар, гледайте просто да е без добавена захар.;
  • Консумирайте захарни храни и напитки с основните хранения, а не като междинни такива.;
  • За вендинг машините-поддържайте храни с по-малко съдържание на захари.

Не забравяйте за положителните страни на намалената консумация на захар, това би ви помогнало да се справите с нея на работното място!