Минералните вещества са необходими за изграждане на костния скелет, нормалното развитие и кръвотворене на плода. Това е особено важно по отношение на калций, фосфор и магнезий, които участват в изграждането на костния скелет. Бедната на калций храна създава риск за намаляване плътността на костите и минерализацията на бъдещото дете. (Първа част на материала)
 

Калций

Бременните жени се нуждаят от повишени количества калций и витамин D за запазване структурата и плътността на костите и за осигуряване на скелетното и зъбното развитие на плода. Те трябва да консумират храни, богати на калций като кисело мляко, прясно мляко и сирене. Тофу, китайско зеле, боб, спанак са също богати на калций храни. Калцият се депонира в костите и зъбите. Той се извлича главно от костите.
 
Калциевият дефицит причинява хипокалциемия и хипоплазия на зъбния емайл на плода. След изграждането на зъбите, той вече не се извлича от тях. Суплементирането с калциеви препарати се препоръчва при веганска диета.
 
Бременността е фактор, влияещ върху абсорбцията на калция. При нисък калциев прием хормоналният отговор на организма е свързан с повишена ефективност на кациевата абсорбия. Установено е, че през втората половина на бременността калциевата абсорбция се увеличава. Препоръчителен и адекватен хранителен прием е 1000мг/дневно.
 

Витамин D

Ниските серумни нива на витамин D при бременни жени повишават риска от рахит при новороденото и кърмачето и остеомалация (размекване на костите) при майките.
NEWS_MORE_BOX
 
 
Съдържащият се витамин D в кърмата е недостатъчен да задоволи нуждите на кърмачето.
 

Суплементиране с витамин D


  1. Допълнителна суплементация с витамин D не е необходима на бременни, кърмещи жени и кърмачета при достатъчно излагане на слънце. Препоръчва се 2-3 пъти седмично да се излагат на слънце ръцете и лицето в продължение на 20-30 мин.
  2. Трябва да се провежда само след консултация с общопрактикуващ лекар, акушер-гинеколог или педиатър. Свръхприемът на витамин D е токсичен и може да причини деформации на фетуса.
  3. Супплементиране с вит. D по 5µг/дневно се препоръчва през зимния сезон на бременни жени на веганска диета и на живеещи в северните страни.
 

Желязо

Организмът на бременната се нуждае от повишени количества желязо. Препоръчва се в диетата то да се увеличи с 9µг, тоест ежедневно с храната да се приемат 27µг желязо. По-добре се усвоява хемовото желязо, което се съдържа в червените меса, черния дроб, рибата и птичето месо. Абсорбцията му от храната се увеличава при наличие на витамин С, фруктоза, лимонена киселина, животински белтък. Растителните източници на желязо са варива, пълнозърнест хляб, пшенични зародиши. 
NEWS_MORE_BOX
 
 

Йод

Увеличаването на основната обмяна, успоредно с увеличаването на активността на щитовидната жлеза и секрецията на тиреоидни хормони, води до повишаване нуждите от йод през бременността със 70 µг/дневно. Физиологичната норма за жени е 150 µг. Основни източници на йод са йодираната сол и морските храни.
 

Цинк

Цинкът е друг микронутриент, жизнено необходим по време на бременност. Той участва в метаболизма на нуклеиновите киселини. Най-много цинк се съдържа в месото и черния дроб, миди, раци, мляко и млечни продукти, варива. Ежедневно с храната бременната трябва да приема 12 мг цинк.
 

Режим на хранене

При нормална бременност режимът на хранене е четирикратен през първия триместър и петкратен през втория и третия триместър. През последните два месеца се препоръчва шест и повече кратен режим.
 
Негативните поведенчески навици като консумация на алкохол, кафе, газирани напитки, наркотици и тютюнопушене са рискови фактори при бременност и в периода на кърмене. Те са вредни за майката и плода.