Първа част на материала

 

Скърцане със зъби
Стресът е причина да стискаме и скърцаме със зъби. Действие, което извършваме несъзнателно през деня или нощта. Скърцането със зъби е познато под термина бруксизъм.



В случай, че стискате или скърцате със зъби, стресът допълнително влошава този лош навик. Стискането на зъбите води до проблеми с връзките при челюстните стави, обикновено се усеща болка в областта пред ушите.



От компетенциите на лекаря по дентална медицина е да препоръча средство, чрез което да се избегне скърцането на челюстта през нощта, както и на други приспособленията с помощта, на които да се преодолее този пробем.

 



Лоша устна хигиена
Когато е под напрежение или в екстремни стресови условия човек е склонен да пренебрегва хигиенните си навици като миене с четка и паста за зъби и използване на конец. Само че, когато оралната хигиена се пренебрегва, страда здравето на зъбите и въобще на тъканите на устната кухина. При условие, че има налично заболяване на венците, е достатъчен един пропуск за влошаването на болестното състояние. При добро орално здраве, понижената устна хигиена причинява заболяване на венците и увелича значително риска от образуване на кариеси.



В състояние на стрес обикновено се променят хранителните навици в негативна посока. Например, консумира се огромно количество вредни храни – снакс, захарни и сладкарски изделия, напитки. Тези продукти драстично предразполагат към разрушаване на зъбите и други здравословни проблеми.



В напрегнати периоди да се напомня колко важна е устната хигиена е от значение. Повишаването или спазването на рутинни дейности през деня намалява усещането за стрес и спомага съхранението на енергия достатъчно, до степен да се поддържа оралната хигиена и здравословно хранене. Въвеждането на повече движение в дневния график подобрява имунитета, което подобрява и здравния статус на устната кухина.
 



Заболявания на венците
Стресът е причина за повишено образуване на зъбна плака, дори когато високото напрежение е краткосрочно. До това заключение се стига след научно изследване, което включва хора, грижещи се за партньор с деменция и други, които се подлагат на стрес инцидентно.



В дългосрочен план силното емоционално напрежение предразполага към кървене на венците и гингивит, с риск състоянието да прогресира в по-сериозно заболяване.



Стресът води към депресия, а при хората с депресия според скорошно проучване, рискът от неуспех при терапията на заболяванията на венците е два пъти по-висок, в сравнение с хората с добро самочувствие.



Естествено да се преодолее стресът не е лесно,  поради което експертите препоръчват придържане към успешни стратегии и техники за редуцирането му. Това намялава риска от проблеми с венците или влошаването им. Успешните техники са фокусирани върху преодоляване на проблема чрез активно провеждане на определени практични стъпки за справяне със стреса и депресията.



Балансираното хранене и редовните профилактични прегледи при лекаря по дентална медицина, спазването на необходимото ниво на хигиена предпазва от заболявания на периодонта. Не бива да се пропуска два пъти дневно зъбите да се мият с четка и поне веднъж междузъбното пространство да се почиства с конец. Използването на антибактериална вода или паста за зъби намалява количеството на наличните в устата бактерии, причиняващи гингивит и други периодонтални заболявания, но тя трябва да се избира внимателно, тъй като според част от специалистите е възможно да накърни локалния имунитет.