Зъбният кариес уврежда зъбите и често води до редица усложнения като пулпит, периодонтит, дори и до загуба на зъбите. Кариесът се образува, когато захарта започне да се използва от бактериите в плаката. Киселинните реакции атакуват емайла на зъба и го разрушават. Тези процеси се случват ежедневно по няколко пъти, в зависимост от начина ни на хранене и вида на приетата храна или течност. В резултат се образуват кухини в зъбите, засягащи дентина, и дори пулпата на зъба.

 

Какви храни могат да доведат до образуване на кариес?


Всички захарни продукти могат да причинят кариес по зъбите. Много от храните в ежедневието ни съдържат определени количества захар. Затова винаги четете листовката на продукта, преди да го закупите. 

 

Трябва да знаете, че ако на етикета пише „без добавена захар“ това не означава-„без захар“. В съответния продукт не е добавена допълнителна захар. 

 

Могат ли храните и напитките да причинят ерозии по зъбите?

Разбира се, че могат! Киселинните храни и напитки могат да причинят ерозии по зъбите. Причината е ниското рН на някои храни и напитки. Критично е нивото на рН под 5,5 , при което се случва деминерализация на емайла, при което той постепенно се разгражда.

 

Алкалните храни и напитки имат високо рН, което пък спомага за реминерализацията на емайла. Нормалното рН в устната кухина е 7.

 

Ето и рН на някои основни храни и напитки:

  • Минерална вода-рН 7,6;
  • Мляко-рН 6,9;
  • Чедър сирене-рН 5,9;
  • Бира-рН 4,4;
  • Портокалов сок-рН 3,8;
  • Грейпфрут-рН 3,3;
  • Туршии-рН 3,2;
  • Кока кола-рН 2,5;
  • Червено вино-рН 2,5;
  • Оцет-рН 2

Можем ли да имаме междинни хранения?

По-добре за зъбите и за общото здраве е да имаме 3 основни хранения на ден, вместо 7-10 междинни хранения. Ако се нуждаете от междинно хранене между основните, изберете да консумирате месо или храни, които не съдържат захари. Плодовете и зеленчуците, сиренето и млечните продукти, ядките са добро решение за междинно хранене. Избягвайте сушените плодове, тъй като съдържат допълнително добавена захар.

 

Ако хапвате междинно някаква храна, старайте се да завършите храненето си с парче сирене, морков или ядки. Тези храни са алкални и нормализират рН в устната кухина.

 

Подходящи продукти за завършване на междинното хранене:

  1. Парче сирене;
  2. Суров зеленчук - морков;
  3. Ядки;
  4. Чаша мляко;
  5. Вода

Можем ли да похапваме сладки неща?

Не е важно какво количество захар приемаме, а колко често. Сладките храни и напитки са позволени, но е важно да бъдат консумирани по време на основните хранения, а не като междинни такива.

 

За да намалите броя на кариозните увреждания по зъбите, намалете честотата на захарни храни и напитки и използвайте такива, които са без захар или с подсладители. Използвайте и дъвки без захар след всяко хранене. 

 

Сладките храни и напитки освен на здравето на зъбите, могат да навредят и на общото здраве - сърдечни, ендокринни заболявания и наднормено тегло.

 

Какви напитки да консумираме?

Водата и млякото са най-подходящите напитки, особено в горещите дни. По-полезно за зъбите е да консумирате прясно изцедени плодови сокове по време на основните хранения, за да не намаляват драстично рН в устната кухина. Ако ги приемате в междинните хранения, трябва да спазвате определени правила, за да запазите здрави зъбите си.

 

Газираните напитки увеличават риска от развитие на дентални проблеми. Захарта в тях може да предизвика кариозни увреждания, а киселиността-ерозивни процеси. Рискът се увеличава, когато се консумират по време на междинните хранения.

 

Трябва ли да миете зъбите си след всяко хранене?

Важно е да измивате зъбите си сутрин и вечер - след хранене с флуорна паста за зъби. Флуорът в пастата за зъби трябва да е до 1500 ррм

 

Миенето на зъбите след прием на киселинни храни и напитки, допълнително може да разруши емайла на зъбите ви. Така че изчакайте поне час след приема им и след това измийте зъбите си. 

 

Необходимо и важно е да измивате зъбите си преди лягане. По този начин ще премахнете голяма част от плаката и микроорганизмите в нея от дневните консумации на храни и напитки. Освен това през нощта количеството на произведената слюнка намалява, така че тя не може да извършва нормално защитната си роля. 

 

Защо здравословното хранене е важно за здравето на устната кухина?

Диета, богата на витамини, минерали, свежи и пресни плодове и зеленчуци могат да предпазят венците от пародонтални проблеми. Пародонталните проблеми могат да доведат до загуба на зъби и да причинят лош дъх.

 

От друга страна, спазването на основните хранения и правилата при междинните хранения, ще ви предпази от кариозни проблеми и ерозии на емайла. 

 

Бъдете отговорни към здравето на устната кухина и общото си здраве!
4629