Известно е, че добрата зъбна хигиена може да ни спести редица дентални проблеми, включително и с венците.

 

 


Според Британската фондация по дентално здраве 19 от всеки 20 души страдат от някаква форма на заболяване на венците. То може да е свързано с подуване, болезненост и инфекция на тъканите. Срещат се два основни вида заболяване на венците - гингивит и пародонтоза.

 

 

Гингивитът е обратим, но ако не се вземат навременни мерки, състоянието може да се превърне в пародонтоза. Тя е необратима и е основна причина за загубата на зъби при възрастните.

 

 

Заболяванията на венците се причиняват предимно от наличието на зъбна плака. „Първото нещо, което ще забележите, е кървава слюнка, когато си миете зъбите.“, предупреждава д-р Карън Коутс от Британската фондация по дентално здраве.

 

 

Пушачите са изложени на по-голям риск от заболяване на венците, тъй като пушенето насърчава производството на плака. Вредният дим свива капилярите във венците, затова е възможно при пушачите да не се прояви симптом на кървене, пояснява специалистът по дентално здраве.

 

 

Ето и няколко съвета как да намалим риска от заболяване на венците, освен че не трябва да пушим цигари:

 

 

1. Използвайте подходяща четка и конци за почистване на междузъбното пространство за премахване на плаката. За избора на размера и вида на четката може да се посъветвате с личния си зъболекар.

 

 

2. Положете допълнителни грижи около трудните за почистване места, които могат да станат благодатна почва за образуването на плака - криви зъби, пломби, коронки или мостове.

 

NEWS_MORE_BOX

 

 

3. Избягвайте сладки храни и напитки, които „хранят“ бактериите.

 

 

4. След консумацията на пресни плодове, които макари в малки количества съдържат захари, хапнете например сирене, за да се възстанови здравословният баланс на рН в устата и да се предотврати размножаването на бактерии. Друг вариант е дъвченето на дъвка без захар, съдържаща ксилитол, който спира полепването на плаката.

 

 

5. Избягвайте консумацията на сушени плодове. Освен че имат високо съдържание на захар, при сдъвкването им в устата части от храната полепва по зъбите, което води до риск от виреенето на бактерии.

 

 

6. Хапвайте риба и ядки. Полиненаситени мастни киселини, които се съдържат в тях, намаляват риска от заболяване на венците с 30%, и от периодонтит с 20%.

 

 

7. Избягвайте скърцането на зъби, тъй като може да ускори заболяване на венците. За да предотвратите последствията, използвайте средства за защита – традиционен метод е дъвченето на дъвка. Друг, обаче доста скъп и не толкова популярен, метод, е поставянето на ботокс в челюстта.

 

 

8. И не на последно място по значение – посещавайте редовно зъболекаря си.