Плодовите сокове заемат важна част от хранителния режим. С навлизането на различни машини за направата на плодови прясно изцедени сокове и смутита у дома, се увеличава и консумацията им. Това обаче може да бъде нож с две остриета, ако не се спазват определени правила след приема на плодови напитки.

 

Основният проблем е свързан с липсата на фибри. Смилането на плодовете увеличава количеството захари, а намаляват неразтворимите фибри. Блендирането на плодовете също увеличава захарите и намалява необходимите фибри. По-голямото количество захари в плодовете са плодови захари, а именно фруткоза. Тя е най-сладката захар и се среща и в меда.


 

Абсорбира се малко по-бавно от захарозата и глюкозата. Тя също се метаболизира от кариесогенните микроорганизми до киселини, но те не могат да синтезират от нея екстрацелуларни полизахариди. Затова се приема, че фруктозата е по-малко кариесогенна от обикновената захароза.

 

Фибрите от плодовете ни предпазват от абсорбцията на фруктозата като забавят нейното метаболизиране и ни карат да се чувстваме сити. От друга страна, плодовите сокове се абсорбират много бързо, като всички останали плодови напитки, при които фибрите са премахнати.

 

Някои експерти твърдят, че приемът на фруктоза под формата на течности забавя функцията на черния дроб, което се свързва с различни здравословни проблеми. Диабет тип 2 е едно от тези заболявания.

 

Освен това плодовите киселини се смятат за причинители на ерозивните процеси по зъбните шийки и формирането на клиновидни дефекти. Най-бърз деминерализиращ ефект имат цитрусовият и ябълковият прясноизцеден сок. С консумацията на кисели плодове през пролетно-летния сезон като сливи, вишни, кайсии се свързват по-голяма част от зъбните хиперестезии. 

 

Хиперестезиите представляват повишена чувствителност на зъбите породена от нормални дразнители като термични, тактилни, химични фактори, при хранене, прием на напитки, а понякога и при говор. Зъбните хиперестезии са често срещано страдание.

 

Как да направите плодовия си сок полезен?

  1. По-добре блендирайте плодовете, отколкото да ги изстисквате, за да останат парченца от плодовете в сока;
  2. Включете и зеленчуци към плодовия си сок;
  3. Добавете малко лимонов сок или ябълков сайдеров оцет, за да премахнете зеленчуковия вкус и да направите по-вкусен и по-сладък сока, без да добавяте допълнителни плодове или подсладители;
  4. Добавете мазнини като смлени орехи или ленено семе.

Как да предпазите зъбите си?

  • Пийте бързо, без да задържате напитки дълго в устата си. Когато пиете фрешове, нека това да става със сламка, за да няма киселинността им достъп със зъбите ви;
  • С фрешовете, едновременно пийте и достатъчно количество вода;
  • Избирайте само 100% плодови сокове без добавена захар;
  • Предпочитайте ягодови, малинови сокове пред цитрусовите такива;
  • Завършвайте храненията си с парче сирене или мляко, за да намалите киселинността;
  • Дъвчете дъвки без захар винаги, когато се сетите, особено след хранене;
  • Избягвайте овкусени води, те имат добавена захар;
  • Изчакайте поне един час след консумацията на нещо кисело, преди да измиете зъбите си;
  • Мийте зъбите си два пъти на ден-сутрин и вечер след хранене, по 2-3минути, използвайте вода за уста, конци за зъби;
  • Децата от 1-3 годишна възраст трябва да използват паста за зъби с 1000 ppm флуор, а над 3-годишна възраст и всички останали- с 1500 ppm флуор.