Факт е, че бялата захар е вредна за зъбите! Доказателство за това са най-честите заболявания на зъбите, а именно плак-индуцираните заболявания. В тях се включват зъбният кариес и пародонталните заболявания. Лошата орална хигиена е още една причина за увеличаване на заболяванията на зъбите и венците. 

 

Захарта е вредна не само за зъбите, но и за целия организъм. Борбата с редуцирането на захарта е трудна задача, ето няколко съвета как да се справите с нея:


 

Захарта, под всяко друго име, е все захар

Когато говорим за захар ние разбираме бялата захар - захароза. Захарозата е дизахарид, съставен от глюкоза и фруктоза. Това е захарта, съдържаща се в захарната тръстика и захарното цвекло. Захарозата е най-разпространената хранителна захар. Консумацията ѝ във всички страни е изключително висока. Тя е евтина, лесно се произвежда и има високо калорийно съдържание.

 

Съществуват категорични доказателства, че количеството и честотата на консумираните храни, съдържащи захароза, са най-важната причина за развитието на кариес. Тя покачва киселинността в устата до 200 пъти.

 

Захарозата се определя като „криминална захар“, защото именно тя се метаболизира от кариесогенните микроорганизми до киселини. От нея се синтезират и екстра- и интрацелуларните полизахариди, играещи основна роля в зараждането, увеличението и самоподдържането на зъбната плака.

 

Но трябва да четем етикета, защото захарта има още имена, които фирмите производители обичат да използват. Това са: галактоза, сукроза, фруктоза, малтоза, царевичен сироп, хидролизирано нишесте/скорбяла. Опитвайте се да избягвате тези имена в храните и напитките, които приемате.

 

Здравословна и полезна закуска

Обърнете внимание на закуската си! Много от нас смятат, че мюсли е полезна и здравословна закуска, но не всяко мюсли е. В повечето на пазара има толкова много захар, което противоречи на „полезно“

 

Купувайте овесени ядки или мюсли, които не съдържат захар и са без добавена такава. Всяка кутия или пакет мюсли с добавени шоколадови парченца или захаросани плодове, не е полезна и здравословна закуска за зъбите и тялото. 

 

Здравословната закуска ще ви засити и ще помогне да елиминирате по-късните похапвания на захарни продукти. 

 

Междинни хранения?

Часът е 10:30 и сте гладни? Обядът е още далече, а вие имате нужда да хапнете нещо? Междинните хранения със сладки храни и напитки са най-вредни за зъбите. 

 

Всеки път, който зъбите ни са в досег със захар, те са под атаката на микроорганизмите, причиняващи кариес по зъбите и тези, причиняващи пародонтални проблеми. Този досег продължава в рамките на 1-2 часа, преди в устата да се нормализира нормалното рН. Тогава представете си как през един нормален работен ден, голяма част от нас консумират сладки храни и шоколадови изделия, утоляват жаждата си с газирани напитки, подсладени сокове на всеки час-два, то под каква атака поставят зъбите си ежедневно.

 

Заместете захарните храни и напитки в междинните хранения с: ядки, зеленчуци, плодове, млечни продукти или с продукти, съдържащи „полезната захар“- ксилитол, нектар от агаве.

 

Нискокалоричните храни и напитки не са безвредни 

Много от продуктите на пазара са с етикет „нискокалорични“ или “fat free”. Често в нискокалорийния йогурт има толкова много захар под формата на фруктоза или рафинирана захар. Здравословните алтернативи на някои продукти невинаги се оказват толкова здравословни и безвредни, внимавайте какво пише на етикета им.

 

Имайте мярка

Не всеки ден се нуждаем от десерт. За зъбите не е толкова важно колко захар ще консумираме, а как и кога ще се случи това. По-добре е да хапнем нещо сладко като десерт веднага след основното хранене, а не като междинно такова.

 

Пийте като рибка

Знайте, че в алкохолните напитки също се съдържа захар. Дори в една чаша просеко, сайдер, джин с тоник захарта може да окаже влияние на оралното здраве. Опитайте се да контролирате количеството и честотата на консумираните алкохолни напитки и имайте винаги вода наблизо. 

 

Хвърляйте по едно око на кафето си

Двойно шоколадово фрапучино, лате-тирамису с двойно разбита сметана - много примамливи и вкусни напитки, но нека да бъдем честни-има толкова много захар в тях! Трудно е да ги консумираме само след основно хранене, така че опитайте се да редуцирате приема им или просто пийте кафе без захар.