Правилният начин на хранене може да ни помогне за справянето с голямото количество зъбна плака, пародонталните заболявания и възпалението на венците. Наред с поддържането на добра орална хигиена, употребата на някои укрепващи храни, спомагат за здравето на нашите зъби и венци.

 

1.  Мляко


 

Млякото не е важно само и единствено за здравето на костите ни, но и за нашите зъби. От него зъбите стават по-силни и по-здрави, той участва в образуването на апатитния кристал, чрез което спомага за добрата минерализация на зъбите. Калцият спомага за защитата на зъбите, пази челюстта силна и здрава. Пиенето на 1% нискомаслено или обезмаслено мляко ще помогне за набавянето на най-много хранителни вещества, без допълнително натрупване с липидни плаки по стените на атрериите.

 

2.  Сьомга

 

Богатите на мазнини риби като сьомга и скумрия са едни от малкото добри хранителни източници на витамин Д. Този витамин е важен за здравето на устната кухина, тъй като позволява на тялото да абсорбира и използва калция, като хранително вещество.

 

3.  Портокали

 

Портокалите са леката изненада тук, но трябва да се знае че цитрусовите плодове могат да помогнат на венците да бъдат здрави чрез укрепване на кръвоносните съдове и съединителната тъкан, включително и съединителната тъкан, която държи зъбите в костта. Витамин С в цитрусите е мощен, спомага за намаляване на възпалението, което пък може да предотврати или забави развитието на възпалителни заболявания на венците.

 

NEWS_MORE_BOX

4.  Ягоди

 

Подобно на портокалите и другите цитрусови плодове, ягодите са пълни с вещество за изграждане на витамин С, Витамин С е необходим за изграждането на колагеновите влакна. Колагенът е основен протеин, който поддържа силата и целостта на венците, а те са неразделна част от цялостното здраве на устната кухина. Само половин купичка пресни ягоди доставя повече от 70% от дневната стойност витамин С.

 

5.  Води

 

Зъбите се възползват и от водата. Водата помага за отмиване на остатъците от храната и поддържане на добрите нива на слюнчения ток. Слюнката всъщност е най-добрата защита в устата срещу кариес, тъй като съдържа протеини и минерали, които да неутрализират храните, разрушаващи зъбния емайл.

 

Слюнката се състои от 95% вода. Водата измества нуждата от сладки и газирани напитки, които увреждат емайла и насърчават процеса на деминерализация. От друга страна, водата може да бъде и източник на флуор. Значението на флуора като есенциалнен микроелемент за превенция на зъбния кариес е доказан още през 40те години на миналия век.

 

В организма на възрастния човек се съдържат от 100 до 300мг флуор, главно под формата на флуорапатит в костната и зъбната тъкан. В устната кухина флуор се съдържа в слюнката, зъбната плака, целуларните и хранителни остатъци.

 

Механизмът на действие на флуора се състои в:

 

·       Намалява разтворимостта на емайла;

·       Спомага за постеруптивното съзряване на емайла;

·       Инхибира бактериалния метаболизъм и ензимната активност на зъбната плака-намалява способността на микроорганизмите в плаката да продуцират киселини, получени при разлагането на захарите;

·       Предпазва зъбите от деминерализация;

·       Подпомага реминерализацията-възстановяването в емайла на минералите, които са изгубени по време на киселинната деминерализация.

 

Трябва да се знае, че определени марки минерални води съдържат голямо количество флуор и техният прием от децата трябва да бъде контролиран и съобразен с приема на флуор под други форми. Консултацията с детски зъболекар е необходима за правилния прием на флуор и профилактиката на зъбния кариес.