Ново проучване се задълбочава в еволюционната история на бременността, идентифицирайки стотици гени, които са еволюирали, за да бъдат включени или изключени в човешката матка по време на ранната част на бременността, за разлика от редица други животински видове.

Комбинацията от идентифицирани гени включва такива, за които се смята, че допринасят за комуникацията между клетките, регулирането на имунния отговор, възпалението и способността на човешката плацента да се вгнезди дълбоко в стената на матката.

Констатациите помагат да се изясни какво прави човешката бременност уникална по своята същност - интригуващ въпрос, тъй като човешката бременност е доста необичайна в сравнение с тази при много други животни, казва д-р Винсент Линч, доцент по биологични науки в Университета в Бъфало Колеж на изкуствата и науките и старши автор на статията.

Човешката бременност е различна от бременността при други животински видове, пояснява д-р Линч. Човешката бременност продължава по-дълго, отколкото би трябвало. Раждането също продължава много по-дълго.

Човешката плацента е наистина инвазивна. Тя се вгнездява в стената на матката много по-дълбоко, отколкото при други животни. Също така неблагоприятните усложнения на бременността, като преждевременното раждане и прееклампсия, изглеждат много по-чести при хората, отколкото при други бозайници.

Данните от проекта биха могли да положат основата за бъдещи проучвания, които се стремят да разберат, предотвратят и лекуват, различни неблагоприятни усложнения на бременността, демонстрирайки силата на нововъзникващата област на еволюционната медицина.

Сигнализиращи гени, които правят човешката бременност уникално явление

Изследването сравнява генната активност в маточната лигавица на хората с тази на други животни по време на бременност или по време на носене на яйца, включително гущери, птици, маймуни, торбести и дори птицечовки.

Проучването идентифицира стотици гени, които са придобили или загубили маточна експресия в човешкия род, като се фокусира върху първия триместър на бременността.

Както показва проучването, гените, които са еволюирали, за да се включват и изключват в човешката матка, са обогатени с имунни функции, сигнални процеси и се срещат и гени, свързани с усложненията на бременността като безплодие, повтарящ се спонтанен аборт, прееклампсия и преждевременно раждане.

Сред тях са и тези гени, които могат да допринесат за неизвестна досега комуникационна система между майката и плода (HTR2B), да увеличат имунотолерантността между майката и плода  (PDCD1LG2, известен също като PD-L2) и да насърчат съдовото ремоделиране и дълбоката плацентарна инвазия (CORIN).

И въпреки че изследването показва как проучванията върху еволюцията могат да предоставят съществени прозрения за медицината, Линч казва, че любопитството е една от основните му мотиви като учен.

Основната идея е да се разбере как работи еволюцията. Ние сме хора, така че е важно да знаем защо хората са такива, каквито са. Човешката бременност е наистина уникално по своята същност явление и ще бъде истинско предизвикателство да я разгадаем, пояснява Линч.

Сингх, постдокторант по молекулярна биология и генетика в Университета Корнел, също коментира значението на откритията, отбелязвайки, че по време на бременност при хора, регулирането на имунотолерантността остава загадка, особено когато инвазията на ембрионалните тъкани е по-дълбока от тази в най-близките роднини на човека.

Забележително беше да се установи, че над 900 гена са уникално експресирани по време на човешката бременност. Това наблюдение предполага, че повторното свързване на регулаторните последователности за тези гени е променило процесите на развитие и е благоприятствало протичането на на човешката бременност.

При по-нататъшно проучване е открито също, че тези гени имат установени функции за регулиране на имунните реакции и хормоналния контрол: някои от тях са свързани с рецепторите за серотонин, с медиаторите за производството на интерферон и други.

Тъй като серотонинът се произвежда и освобождава от мозъка, може да се преположи, че някои от тези гени могат да участват в комуникацията с мозъка по време на бременност. Въпреки че това проучване е от голямо клинично значение, то също така отваря множество пътища за изследване на взаимодействието майка-плод.

www.marieclaire.fr