Жените във фертилна възраст при умерена физическа активност имат оптимални енергийни потребности в рамките на 2250 – 2350 ккал/ден.

 

Основната обмяна нараства по време на бременност и кърмене. Бременността се характеризира с повишени потребности от енергия и хранителни вещества. През първото тримесечие енергийните потребности се увеличават малко, с около 70-100 ккал/ден спрямо тези преди бременността. През втория триместър енергийният внос се повишава с около 250 ккал/ден, а през третия до 500 ккал/дневно.


 

При нормална бременност режимът на хранене трябва да бъде 4-кратен през първото тримесечие и 5-кратен през втория и третия триместър.

 

Развиващия се фетус се влияе най-много от храната на майката между 17-ия и 56-ия ден след зачеването, но много жени не знаят, че са бременни през този период. Това изисква пълноценно хранене и елиминиране на рисковите фактори при съмнения за ранна бременност.

 

Препоръчва се бременните жени да не консумират непастьоризирани сокове и млечни продукти. Те трябва да избягват и сурови или недопечени меса, птичи продукти, яйца, риба и рибни продукти, поради риск от хранителни отравяния.

 

Препоръчва се ограничаване приема на храни, съдържащи много мазнини и захар.

 

Средното тегло при бременната жена нараства с 10-12,5 кг в края на бременността при нормален ИТМ преди това.

 

Жени с наднормено тегло или затлъстяване не трябва да правят опити за отслабване по време на бременността, но трябва да ограничат наддаването на тегло. При такива жени има риск от фетален леталитет, диабет и хипертония.

 

Жени с поднормено тегло и лош хранителен статус по време на бременността, често имат проблеми като раждане на недоносени и с ниско тегло деца, спонтанни аборти, анемии, инфекции. 

 

Хранителните добавки трябва да се приемат внимателно и под лекарски контрол, за да се избегнат неблагоприятните ефекти от свръх прием!

  • Потребностите от белтъци се увеличават по време на бременността, като особено важни са продуктите от животински произход, които са с висока хранителна плътност. От оптималните 0,8 г/кг тегло дневно за останалите жени, при бременност и кърмене, потребностите нарастват на 1,1 г/кг тегло дневно и около 15 Е% от всичките калории. Поради високата си усвояемост особено полезни са белтъците на млякото и млечните продукти. Освен белтък, те осигуряват витамин D и лесноусвоими калциеви и фосфорни соли, необходими при формиране на опорно-двигателната система на плода.
  • Като цяло витамините са необходими в големи количества, предвид усилената белтъчна синтеза и интензивните процеси на растеж на плода. 
    • При дефицит на витамин D се нарушава чревната абсорбция на калция и фосфора, минерализацията на костите и зъбите се влошава. Дефицитът на витамин D е разпространен в ранна детска възраст и е една от причините за развитие на рахит. Източници: най-много го има в рибеното масло, млечното масло, яйцата, черният дроб, хайверът, месото....
    • За целия период на бременността трябва да се приема с 20 мг/ден повече витамин С. Препоръчва се  увеличаване на продуките, естествени източници на витамин С – зеленчуци и плодове, с което се подобрява и усвояването на желязото.
    • Нуждите от витамин В6 (източници: месо, риба, банани, фасул, картофи, пълнозърнести храни) се увеличават успоредно с тези от белтъци. За набавяне на другите витамини от група В се препоръчва консумация на пълнозърнест хляб, овесени ядки, варива. 
    • Витамин В12, който се набавя изключително от животински продукти (черен дроб, миди, стриди, месо, яйчен жълтък) е необходим също в големи количества, тъй като подпомага фолацина (синергична антианемична функция) в изграждането на еритроцитите и заедно с него и желязото, предпазва  от появата на „физиологична анемия” на бременните.
    • Дефицитът от фолацин (фолиева киселина) при бременни жени повишава риска от възникване на дефекти на нервната тръба при новородени! За целия период на бременността е препоръчително с храната да се внасят 600 мкг/ден фолацин, при норма за останалите жени 400 мкг/ден. Фолиева киселина трябва задължително да се приема от бременни жени в първия триместър. Желателно е при планирана бременност приемът да започне около 1-3 месеца преди забременяването. Източници: зелени листни зеленчуци, портокали, банани, броколи, пълнозърнест хляб, варива, черен дроб…
    • Нуждите от витамините А и Е също са по-големи (източници на витамин А: черен дроб от риба, птиче месо и бозайници, яйца, масло, краве мляко, месо, моркови, кайсии, листни зеленчуци, пъпеши, тикви, домати; източници на витамин Е – растителни масла, зърнени храни, ядки.)
  • Минералните вещества (калций, фосфор, магнезий и др.) са необходими за изграждане на костния скелет, нормално развитие и кръвотворене на плода. Бедната на калций храна води до намаляване на плътността на костите на новороденото.
    • Препоръките са желязото в диетата на бременните да се увеличи със 9 мкг, т.е. ежедневно с храната да се приемат 27мкг желязо. Най-добре се абсорбира желязото от червените меса. Абсорбцията се стимулира от витамин С, затова е нужно да се консумират много плодове и зеленчуци. Чай, кафе, пълнозърнести изделия и варива трябва да се консумират отделно от хранителни добавки с желязо, тъй като те инхибират абсорбцията на желязо.
    • Увеличаването на основната обмяна, успоредно с увеличаването на активността на щитовидната жлеза и секрецията на тиреоидни хормони, води до повишаване на нуждите от йод през бременността с 70мкг/ден. Най-важните източници на йод са йодираната сол и морските храни.
    • Друг нутриент, жизнено необходим през бременността, е цинкът (необходим за метаболизма на нуклеиновите киселини, съставка на някои ензими). Много цинк има в белтъчните храни (миди, раци, черен дроб, агнешко и говеждо месо, бобови, мляко и млечни продукти, яйца). Ежедневно с храната бременната жена трябва да приема 12 мг цинк.

 

Какво се препоръчва при запек? 

При запек на бременни се препоръчва пиене на 2-3 литра течности ежедневно, включващи вода, мляко, сокове, супи; прием на достатъчно фибри с пълнозърнести храни, варива, плодове и зеленчуци; сини сливи, сок от тях и смокините са също полезни. Топли или горещи течности са също полезни след ставане от сън. Препоръчва се умерена физическа активност като разходка и плуване.

 

Какви са неблагоприятните последици за бременните жени и плода от приема на алкохол, наркотици и тютюнопушенето?

  • Нарушават растежа и развитието на плода;
  • Намаляват приема на храна от майката;
  • Повишават нуждите от  нутриенти, а също така нарушават плацентарния транспорт за някои от тях;
  • Наркотиците често са свързани с хранителни поведенчески разстройства при бременните жени.