Към предходната част на материала 

 

3. Нормално ли е да имам киселини по време на бременността?


Казват, че колкото по-често страдаш от киселини, толкова повече коса ще има бебето. Много бъдещи майки смятат, че има нещо вярно в това, докато други не са убедени, че проблемът с киселините в стомаха има нещо общо с дължината на косата на бебето. Повечето жени поне веднъж или по-често през бременността страдат от парене в средата на гръдния кош, оригване или кисел вкус в гърлото. Това неприятно усещане се получава, когато в хранопровода попаднат стомашни киселини – медицинският термин е рефлукс. Хормонът на бременността – прогестерон забавя храносмилането и съответно изпразването на стомаха след хранене. В същото време отпуска сфинктера около входа на стомаха и когато той е пълен, киселините попадат в хранопровода и причиняват парене. Полягването с пълен стомах само влошава проблема, а натискът, който оказва нарастващата матка върху стомаха също не улеснява нещата. 

 

Какво можете да направите срещу киселините?

 

  • Яжте често, но в малки количества (и не по-късно от два часа преди нощния сън), така че стомахът да се изпразва по-лесно. Избягвайте ментови бонбони, шоколад, кофеин, цитрусови плодове  и сокове защото те стимулират производството на киселини и още повече отпускат сфинктера. 
  • Избягвайте пикантни, мазни и тежки ястия.
  • Пийте достатъчно вода – две чаши преди хранене ще спомогнат храносмилането.
  • Пийте чай от мента.
  • Опитайте се да вечеряте рано и да не полягвате веднага след нахранване. Спете на висока възглавница или подпрени на няколко възглавници, които да повдигат горната част на тялото ви.
  • Ако нищо не помага, се консултирайте с лекаря си – той може да препоръча подходящ за бременни медикамент.

 

4. Бременността обостря ли ишиаса и болките в гърба?

За съжаление, да. С нарастването на бебето матката може да притисне седалищния нерв, който свързва краката с гръбначния мозък. Ишиасът е остра или тъпа болка, която започва от кръста и понякога се стрелка по задната част на крака към прасеца или дори петата. Повечето жени усещат ишиаса за пръв път, докато стоят изправени. Опитайте да почивате максимално, за да облекчите болката. Упражненията за гърба също помагат. Понякога простите протягания на краката и кръста, изпълнявани по два пъти на ден, носят голямо облекчение.


Дори ишиасът да започне сравнително рано през бременността, това невинаги означава, че сте осъдени да търпите болката до самия край (до раждането). При много жени проблемът с течение на времето отшумява. Ако проблемът се влоши дотолкова, че да затруднява ходенето или пречи на други ежедневни дейности, обсъдете с лекар възможностите за лечение.

 

5. Докога ще страдам от безсъние?

Добрият нощен сън може да се окаже истинско предизвикателство. Бъдете спокойни  – безсънието е нещо обичайно за бременността. Понякога болките в гърба пречат на жената да си почине добре нощем, но това не е единствената причина за проблемите със съня през бременността. Тъй като коремът наедрява, плодът притиска пикочния мехур и нощем кара бременните често да тичат до тоалетната. Може също така да имат киселини в стомаха и болки в таза. В други случаи бебето се движи нощем и пречи на бременната да спи. Трудности има и с намирането на удобна поза за сън. Много от бременните споделят, че им е най-удобно когато лежат отчасти на гърба си. Пъхат възглавници или част от завивките под единия си хълбок, така че да не са точно по гръб, и спят така.

 

  • Намерете удобни пози за спане. Не е зле да разполагате с достатъчно възглавници. Най-оптималната поза е да лежите на една страна със свити колене и поставена между тях възглавница, както и да подпирате корема и гърба с други възглавници.
  • Вземете топъл (но не и горещ!) душ точно преди лягане, за да се отпуснете.
  • Ограничете подремванията през деня. Движете се много. Тяло, което се изморява през деня, спи по-добре нощем. И все пак, не прекалявайте с движенията късно вечер.
  • Ако нощем се събуждате често, за да ходите до тоалетната, ограничете приема на течности след 17:00 часа.
  • Избягвайте кофеина късно следобед и вечер.
  • Погрижете се температурата в спалнята ви да е приятна.
  • Не се тревожете заради един пристъп на безсъние. Ако се събудите през нощта и не успеете да заспите отново, просто си почивайте докато не ви се доспи отново. Почивката е полезна за вас почти колкото сънят. И макар да е неприятно и изтощително понякога, някоя и друга безсънна нощ няма да навреди на бебето ви.