Лилия Божкова е магистър фармацевт, медицински специалист в немската фармацевтична компания Куайсер Фарма, където ежедневно работи с водещи лекари и фармацевти.
Завършила е медицинското си образование през 2012 г. в МУ-Пловдив.  Междувременно завършва успешно и курс по хомеопатия.
Чрез ежедневната си работа развива своите интереси в сферата на хранителните добавки и повишава квалификацията и познанията си по отношение на здравословния начин на живот и профилактика на заболяванията.
През 2018 г. придобива специалност Организация и икономика на дистрибуторската и аптечна практика от МУ-София.

 

Лилия Божилова е лектор на Форум бременност и детско здраве, който ще се проведе в Пловдив на 6 октомври, седмица след изданието му във Варна. Потърсихме я за коментар относно задължителните хранителни вещества, които са ценни за бременността и които трябва да се погрижим на осигурим на майчиния организъм с храненето... 


 

 

 - Докато необходимостта от прием на фолиева киселина стана популярна, сякаш спряхме да говорим за другите ценни нутриенти. Кои са полезните вещества, които са особено необходими през бременността?


В действителност е така, днес никой не се съмнява в ползите от приема на фолиева киселина, която всъщност е витамин В9, по време на зачеване и бременност. 


За да функционира правилно нашето тяло, се нуждае и от други ценни нутриенти. Например, витамините от група В, които са отговорни за правилното развитие на нервната система и кръвотворенето. Витамин D – важен за костите и зъбите, а витамините С и Е са ценни с антиоксидантните си свойства. Освен витамини е добре да снабдяваме организма си с минерали и микроелементи като цинк, желязо, мед, магнезий, калций и други.

 

 - Кои други ценни вещества не е сигурно, че можем да си набавим по естествен път и е добре да помислим за алтернативен начин?

 

Голяма част от витамините и минералите не се синтезират в човешкото тяло, повечето от тях приемаме с храната си. Една малка част може да се синтезира от чревните бактерии или да се преобразува в организма от провитамини.


Освен витамини и минерали човешкото тяло се нуждае от омега-3 мастни киселини. Те представляват ненаситени мастни киселини, които ние не можем сами да синтезираме в организма си и трябва да си набавим чрез балансирано хранене. Най-богати източници на омега-3 мастни киселини са студеноводните риби – сьомга, херинга и други. За да си осигурим достатъчно количество омега-3 мастни киселини е необходимо да консумираме поне 2 пъти седмично риба. Съществуват обаче известни рискове при консумацията на рибните продукти, които могат да имат по-скоро негативен ефект върху майката и бебето. Ето защо, за да сме сигурни, че снабдяваме организма си с качествени и чисти омега-3 мастни киселини е по-добре да потърсим комбиниран продукт, който съдържа масло от морски риби и витамини, какъвто се предлага от немската компания Куайсер Фарма – Допелхерц® актив Актив мама.

 

 - През бременността мисленето ни естествено е насочено към осигуряването на полезното за бебето и забравяме себе си, а бременността е все пак изтощаваща за женския организъм. Кои са тези минерали и елементи, чиито недостиг проличава в друг етап от живота ни?

 

Несъмнено бременността е колкото вълнуващ период, толкова и сериозно изпитание за организма на жената. Променяме се физически и психически, тъй като знаем, че бебето е най-важно в този момент. Нашето тяло е перфектно организирана „машина“, която е готова да осигури всичко необходимо на новия живот, по време на бременността и след това в периода на кърмене. В случай, че се появи недостиг на важни вещества, нуждите на бебето се поставят преди тези на майката и се използват запасите на майчиния организъм.


На определен етап след раждането при недостиг на калций страдат костите и зъбите, страда кръвотворенето и има риск от развитие на анемия при недостатъчно желязо. Недостигът на витамин D би могъл да повлияе негативно на имунната защита на тялото ни и други.

 

 - Понякога бременността е свързана с постоянна умора. Възможно ли е това да се дължи на дефицит на витамини и как бихме могли да си помогнем?

 

Бременността, особено през първия и последния триместър, се свързва с умора. Подготовката на тялото за раждането може да се окаже изтощителна за бъдещата майка. Причините са разнообразни и се дължат на ежедневния стрес, промени в хормоните, на тревогите за това как ще протече раждането и първата среща с малкото човече, повишаването на теглото и други.


Нуждите от хранителни вещества за майката и за бебето са се увеличили, както и необходимостта от повече време за почивка, за да се възстановят силите. Липсата на тонус е възможно да се свърже с дефицит на магнезий или витамин С. Балансирана диета, която включва повече плодове и зеленчуци, свежи сокове и смутита, риба, би се отразила чудесно. Препоръчват се повече движение, разходки или йога за бременни, както и срещи с любими хора. Разбира се, пълноценният сън също е необходим за презареждане на организма. 

 

 - След раждането сякаш тотално забравяме за себе си. Кои са предизвикателствата, с които се налага да се справи организмът на майката? Как можем да се погрижим за себе си и безсънните нощи да не ни се отразят пагубно?

 

Възстановяването след раждането и адаптирането към новия начин на живот са предизвикателство за цялото семейство, особено за жените. Бебето остава зависимо изцяло от майката по отношение на изхранването и грижите през първите месеци от живота си. Първоначално младата майка трябва да се научи да кърми бебето си. Кърмата е най-полезната и пълноценна храна за него. Източник на въглехидрати, белтъчини, мазнини, витамини, минерали, микроелементи, омега-3 мастни киселини и имуноглобулини - защитни клетки. Всички необходими вещества за правилен растеж и развитие на новороденото преминават от майчиния организъм в този на бебето посредством кърмата и това определя още веднъж важността на балансираната и разнообразна диета. Тъй като често не ни остава много време за пазаруване и здравословно готвене, приемът на Допелхерц® актив Актив мама, комбиниран мултивитаминен препарат с омега-3 мастни киселини би бил от полза, за да се подпомогне майчният организъм.


Понякога напрежението ни идва в повече, при някои жени това може да доведе до следродилна депресия, сериозно състояние, което не е за подценяване. Важно е да не забравяме да споделяме, да търсим помощ, професионална или от близки, и да се възползваме от всяка възможност за почивка. Кратката дрямка, заедно с бебето ще Ви помогне повече, отколкото ако сте изтощени, но използвате времето, за да свършите домакинските си задължения. 


Постъпвайте отговорно на първо място към себе си, защото Вашето бебе има нужда от здрава и щастлива майка.

 

Повече за програмата на Форум бременност и детско здраве на Puls.bg в Пловдив на 6 октомври т.г. можете да намерите на events.puls.bg