Всяка бременност е уникална, дори когато се отнася за една и съща жена. При една е възможно да се изпитват едни признаци и неудобства, при друга те да липсват или обратното.


Има оплаквания, които се появяват и отшумяват. Възможно е някои от тях да се появят отново по-късно.


Симптомите могат да се групират според срока на бременността – характерни за първите месеци или когато терминът наближава. Все пак има особености, които са специфични и определят закономерността в появата им, като гаденето в началото на бременността, което може да се отдаде на реакцията на имунната система към зараждащия се плод и хормоналната пренастройка или подуването на краката в последното тримесечие заради нарасналото тегло...


Кои са най-разпространените оплаквания през бременността?


Поредицата отначало

 

 


12. Разширени вени


Заради увеличения кръвен обем през бременността и притискането на кръвоносните съдове от нарастващата матка, се забавя циркулацията на кръвта. Това създава условия за развитие на разширени вени и отичане на краката.

Склонността към развитие на разширени вени до голяма степен зависи и от наследствената предразположеност.

Мерките за предотвратяване на появата им са почти стандартните:

  • Избягвайте да стоите или седите прекалено дълго в едно и също положение. Важно е да се раздвижвате на кратки периоди.
  • Избягвайте позите, които затормозяват кръвообращението. В този смисъл, не е препоръчително да кръстосвате крака, докато седите.
  • Повдигайте краката нависоко, докато седите.
  • Препоръчително е да започнете специална гимнастика за бременни, която да практикувате ежедневно или през ден.
  • Носете умерено стегнати чорапи – които да подобряват циркулацията на кръвта на краката, но да не стягат прекалено, за да се предотврати противоположния проблем.

 

 

13.  Крампи


С напредването на бременността е възможна появата на мускулни крампи на краката. Усещането е неприятно и болезнено.

За да се намали остротата на проблема е препоръчително да се осигурява прием на калций с храната в достатъчно количество. Подходящи за целта са: мляко, броколи, сирене.

Съветите срещу крампи донякъде се повтарят с тези срещу разширени вени – вдигайте краката на високо при седнало положение, носете клин или чорапогащи, които упражняват лек масажиращ натиск, избягвайте кръстосването на краката и се движете ежедневно.

 

Други съвети, които могат да помогнат:

  • носете удобни обувки, високите токчета не са препоръчителни през бременността;
  • преди лягане разтривайте краката, извършете няколко упражнения за разтягането им;
  • избягвайте да лежите на гръб, дори ако все още ви е възможно, тъй като по този начин се потиска притокът на кръв към краката, което и предизвиква крампи;
  • при спазъм леко масажирайте крака, докато настъпи отпускане на мускула, след което изправете внимателно крака, свийте го, като изпънете пръсти в посока противоположна на пода;
  • приложете топъл компрес на мястото.

 

 

14.  Постоянно запушен нос


Има бъдещи майки, които постоянно се оплакват от запушен нос през бременността. Фалшивата настинка се дължи на по-високото ниво на женски полови хормони. Те понякога причиняват отичане на лигавицата на носа.

 

 

Съветите:

  • Обтривайте лицето с топла, влажна кърпа. Избягвайте употребата на назални спрейове, тъй като това само ще влоши състоянието.
  • Пийте поне по 7 - 8 водни чаши течности на ден. Това ще спомогне ограничаването на затормозяващи секрети.
  • Подлагайте под главата си при легнало положение допълнителна възглавничка, за да се предотврати стичането на секрет в гърлото.
  • Опитайте се да овлажните въздуха в помещението, в което се намирате.

 

 

15. Задъхване


Оплакването се появява в края на бременността. За да се предотврати, е препоръчително да се правят почивки на често при продължително ходене.

От време на време вдигайте ръце над нивото на главата, по този начин се получава по-дълбоко поемане на въздух.

 

Избягвайте да лежите по гръб и подложете допълнителна възглавничка под главата при сън.
 

NEWS_MORE_BOX

 

 

16.  Стрии


Ужасният проблем на повечето бъдещи майки – нацепването на кожата във всички зони на екстремно разтягане през бременността – корема, гърдите, бедрата, седалището. Дали ще се появят стрии зависи и от наслествената предразположеност и еластичност на кожата. Специалисти препоръчват грижите по поддържане на кожата да започнат още преди видимото нарастване на корема, за да се осигурят предварително необходими ценни вещества за подхранването й и се подпомогне еластичността й доколкото е възможно. Нанасянето на козметични средства следва да обхване, освен корема, гърдите, бедрата, седалището.  

Осигурете си режим, богат на витамин С и витамин Е. Масажирайте кожата ежедневно по 1 - 2 пъти и не допускайте изсъхването й.