Някои от по-честите оплаквания през бременността са: гадене и повръщане, киселини и влошено храносмилане, газове и подут корем, диария, запек, хемороиди. Тези неща се случват при почти всички бременни и не трябва да бъдат повод за притеснения, тъй като  голяма част от причините се крият в анатомичните промени в организма на жената по време на бременност.


Анатомичните промени на храносмилателния тракт се изразяват в повдигане на стомаха и червата нагоре и към фланговете, в резултат на издигане на матката. Бременността е свързана с по-голяма продукция на гастрин, който увеличава обема на стомаха и киселинността на съдържимото му. Поради увеличено ниво на прогестерон се намалява тонуса на долния езофагеален сфинктер, което се засилва с напредването на бременността и се връща към нормата след раждането. Това създава условия за известен рефлукс и чувство на киселини в 30-80% от бременните, като оплакванията с напредване на бременността намаляват. 

 


Изпразването на стомаха за твърди храни е забавено, докато за течности не е променено от бременността. Мотилитетът („движенията“) на тънките и дебелите черва се намалява през второто и третото тримесечие, пак поради релаксиращото действие на прогестерона върху гладката мускулатура. 


Забавянето на чревния пасаж създава условия за по-добра абсорбция на хранителните вещества, но от друга страна благоприятства размножаването на микроорганизми и газообразуването. Газове и подут корем е често оплакване по време на бременността, особено след втория триместър. Някои бременни жени се оригват или изпускат газове твърде често. За да предотратите подобни смущения: 

  • Ограничете приема на някои храни /газирани напитки, бобови храни, зеле, броколи, пшеница, мляко, изкуствени подсладители/;
  • Яжте бавно, спокойно, често и на малки порции.

При бременни често се наблюдава тенденцията към обстипация (запек). Мотилитетът на червата се възстановява за 2-4 дни след раждането. Недостатъчния прием на течности, плодове и зеленчуци, намалена двигателна активност, бедната на фибри храна, храненето „на крак“, приемането на твърде много сладкиши, запържени и панирани храни са сред честите причини за появата на запек. 

 

  • Хапвайте повече зеленчуци, плодове, пълнозърнести брашна, овесени трици, варива, сушени сливи, приемайте достатъчно течности.
  • Избягвайте сухи изделия като солети, бисквити, препечен хляб и други.
  • Чаша топла вода сутрин на гладно ускорява метаболизма (комбинацията от лимон, мед и топла вода ще ви хареса още повече).
  • Честите разходки (без преуморяване), както и леките упражнения у дома ще ви се отразят добре.
  • Запекът по време на бременността не трябва да се пренебрегва, но в никакъв случай не трябва да се предприема самолечение и да се вземат разхлабителни на своя глава!

Гаденето се среща при 91 процента от бременните жени през първия триместър, обикновено през първите 6 до 8 седмици и често може да бъде придружено от повръщане. Утешителен е фактът, че гаденето и повръщането изчезват към края на третия месец. В по-тежките случаи бъдещите майки трябва да ги изтърпяват чак до шестия месец. (Ако рано сутрин ви тормози гадене, хапнете парченце сух хляб или сухар. Така нивото на кръвната ви захар ще се повиши и гаденето ще изчезне). Най-зле са онези около 2%, които са жертва на много тежката им форма. Те отслабват, организмът им губи ценни витамини и минерали, обезводнява се и се налага да постъпят в болница. Кога да потърсим лекар? При един или повече от следните симптоми:

 

  • Общо неразположение и температура;
  • Контракции;
  • Вагинално течение;
  • Болка и напрежение ниско долу в корема;
  • Кърваво течение и зацапване;
  • Разтройство, продължаващо повече от 24 часа;
  • Над 10 повръщания на ден продължаващо повече от 24 часа, влошаване на общото състояние, отпадналост.

 

Има ли как да предотвратите появата на някои от споменатите неприятни симптоми от страна на храносмилателната система по време на бременност?


Принципно, да. Ето няколко съвети, които могат да бъдат от полза:

  • Закусвайте веднага след ставане.
  • Хапвайте често и на малки порции (5-6 пъти на ден).
  • Избягвайте продължителното гладуване.
  • Ограничете приема на дразнещи храни (пържени, мазни, люти, с много подправки)  
  • Избягвайте хранене преди лягане 
  • Избягвайте алкохол и тютюнопушене.  
  • Подбирайте внимателно храната, която консумирате. 
  • Изберете подходящ начин за приготвяне на храната: варена, задушена, на пара, печена...
  • Приемайте достатъчно течности и фибри (особено ако страдате от чести повръщания).
  • В случай че не можете да ядете нищо друго, хапвайте варени или задушени картофи – успокояват стомаха.