Въглехидрати

Въглехидратите са основен източник на енергия за тялото. Приемът на въглехидрати е причината за повишаването на нивото на кръвната захар. Трябва внимателно да бъде следено количеството въглехидрати, които се консумира по време на хранене.


Необходимо е измерване на порциите и записването им при всяко хранене, за да може да бъде коригирана диетата, ако нивата на кръвната захар излязат извън норма. Консумацията на твърде малко въглехидрати също може да причини проблеми. Ето защо доброто проследяването и воденето на записки е от ключово значение.



Нишестетата (скорбялата) и зърнените храни осигуряват въглехидрати на тялото. Препоръчително е да бъдат избирани храни с високо съдържание на фибри. Тези видове въглехидрати не само са по-питателни, но и такива, които тялото усвоява по-бавно, тези храни включват:

  • Пълнозърнест хляб и овес;
  • Кафяв ориз и тестени изделия, киноа, елда или амарант;
  • Бобови растения;
  • Скорбялни зеленчуци, като картофи и царевица

Прясното мляко и киселото мляко също доставят на организма въглехидрати. Млякото е ценна част от плана за хранене, тъй като доставя добро количество калций и протеини.


Нискомаслените млечни продукти може да бъдат по-добър избор при управлението на наддаването на тегло по време на бременност. Соевото мляко е вариант за вегетарианци или лица с непоносимост към лактоза. Соевото мляко също съдържа въглехидрати.


Плодовете осигуряват въглехидрати и са част от общото съдържание на въглехидрати при храненето. Плодовете с високо съдържание на фибри са за предпочитане пред сокове или консервирани плодове, които съдържат захар.


Сладките храни също осигуряват въглехидрати. Въпреки че не е необходимо напълно да бъде избягвано сладкото, трябва внимателно да бъде следено при приема на тези храни, тъй като те могат да повишат кръвната захар по-бързо от по-сложните въглехидрати. Сладките храни често имат повече въглехидрати в по-малки порции от другите храни, съдържащи въглехидрати.


Зеленчуците също доставят на организма въглехидрати. Количеството въглехидрати при някои зеленчуци може да бъде незначително, като при листните зеленчуци и броколите, или те могат да съдържат значително количество въглехидрати, както при скорбялни зеленчуци като картофи, царевица и грах. Не бива да бъде забравяно проверяването на съдържанието на въглехидрати в зеленчуците, за да се знае колко въглехидрати се приемат при хранене.


Важно е консумирането на голямо разнообразие от зеленчуци, за да бъдат набавени хранителните вещества, необходими както за майката, така и за плода. Полезно е яденето на три до пет порции зеленчуци всеки ден. Трябва да бъдат консумирани разнообразни зеленчуци всеки ден, защото всеки зеленчук съдържа свой собствен набор от хранителни вещества и антиоксиданти.


Протеини

Протеините са основен компонент на здравословното хранене. Повечето източници на протеини не съдържат въглехидрати и няма да повишат кръвната захар, но не бива да бъде забравяно, че източници на протеини, като бобовите растения, също могат да съдържат въглехидрати. Повечето жени с гестационен диабет се нуждаят от две до три порции протеин всеки ден.


Мазнини

Мазнините не повишават кръвната захар. Те обаче са концентриран източник на калории. За да бъде контролирано на наддаването на тегло, трябва да бъде управляван приема на мазнини.

 

Здравословните мазнини са от съществено значение. Ядки, семена, авокадо, зехтин, рапично масло и ленено семе са само няколко примера за източници на здравословни мазнини.
За цялостното здраве е необходимо ограничаването на наситените мазнини като свинска мас и бекон и транс-мазнините. Транс-мазнините се съдържат предимно в преработените храни.


Библиография:
Centers for Disease Control and Prevention (CDC). Gestational diabetes
National Center for Biotechnology Information (NCBI). Institute for Quality and Efficiency in Health Care (IQWiG). (2017). How is gestational diabetes diagnosed?
Healthline. Gestational Diabetes Diet