Д-р Росица Попова е специалист по хранене и диететика, понастоящем преподавател по хигиена, хранене и екология на студенти по медицина, сестрински грижи, медицинска рехабилитация и ерготерапия в Медицински факултет на Софийски Университет „Св. Климент Охридски“.

Провежда научни разработки предимно в областта на хронична малнутриция, лекува пациенти с поднормено тегло като активно е участвала в кампании за борба с неврогенна анорексия и булимия. Усъвършенства своите познания в областта на клиничното хранене, като посещава международни курсове в Хърватска, Чехия, Италия, Испания, Холандия. Участва в редица форуми в областта на храненето и диететиката на национално, международно и световно ниво. Взема участие като лектор в няколко обучителни модула по хранене и диететика на общопрактикуващи лекари и лекари с други специалности, както и в просветни кампании за обучение на населението в областта на здравословното хранене. Последните няколко години се занимава детайлно с хранене в детска възраст като следи най-новите тенденции на европейско и световно ниво.

Едновременно с научните постижения д-р Росица Попова непрекъснато извършва прегледи и осъществява консултации на деца и възрастни пациенти с наднормено и поднормено тегло като изготвя индивидуални специализирани диетични режими за регулиране на теглото и провежда диетотерапия на пациенти с придружаващи метаболитни заболявания.

Д-р Росица Попова беше лектор на Форум за бременност и детско здраве на Puls.bg, провел се на 25 и 26 април. Теми на нейните презентации бяха храненето през бременността и захранването на бебето. Предлагаме Ви няколко важни моменти от нейното представяне в интервю. Скоро очаквайте отделно представяне на презентациите на лекторите в Puls.bg, както и видеа от Форума.

 

 


 - Д-р Попова, кое е особеното при храненето на бременна жена?

Храненето на бременната жена е изключително важно. Храненето с цел по-добро здраве на бъдещето дете трябва да се предприеме, не само по време на бременността, но и година – две преди самото забременяване. Хубаво е още при планирането на бременност жената да започне да мисли как се храни – дали храненето ѝ е здравословно, правилно и балансирано.

Кои са най-важните точки по отношение на здравословното хранене на бременната? Първо, тя трябва да се храни редовно. Това означава да има задължително закуска, обяд, по-лека вечеря и, разбира се, една следобедна закуска между 16:00 – 17:00 часа. Редовното хранене предпазва от екстремно наддаване на килограми.

Хранителният режим задължително трябва да включва белтък, за да може да има адекватен растеж на плода.

Задължително трябва да се приемат и от полезните мазнини – това са ненаситените, полиненаситени и мононенаситени мастни киселини. Те се съдържат в рибата, в ядките, в някои семена. Жената трябва почти ежедневно да включва такива продукти в своя хранителен режим.

Ако ядките са от сигурен източник, е добре да се консумират за следобедна закуска от 30 г до 50 г. Ненаситените мастни киселини  в тях са от полза за развитието на мозъка на бебето, което е от значение.

NEWS_MORE_BOX



Рибата трябва да присъства в менюто поне 2 – 3 пъти в седмицата. Безопасна за бременната и бъдещото бебе е рибата, която е със сигурен произход, отглеждана е във ферма,тогава няма риск от наличие на тежки метали в нея. Натрупване на тежки метали се получава при дълбоководните риби, което впоследствие има негативно влияние върху плода.

Пълноценен животински белтък, освен от рибата, приемаме и с млякото и млечните продукти.

Всяка бременна задължително трябва да консумира млечни продукти – сирене, извара - която е по-диетична, по-нискокалорична е и съдържа полезния суроватъчен протеин. Това е от значение за бъдещите майки, които не искат да наддадат много килограми.

Бременната може да консумира и кашкавал, но е препоръчително да се приема в началото на деня, за да може да се изразходва енергията от него до края на деня.

Ако се толерират добре от бременната – трябва да се консумират, поне до ½ литър прясно мляко или 400 г кисело мляко.

Бременната жена трябва да наблегне на млечните продукти, не само заради пълноценния белтък, но и заради наличието на калций в тях. Най-добра усвояемост на калций имаме от млеката, тъй като съотношението на калций и на фосфор в млякото е най-подходящо. Когато калцият не е в правилно съотношение с останалите микроелементи и хранителни вещества, той няма да се усвои от организма.

Яйцата трябва да бъдат твърдо сварени, защото в противен случай има риск от хранително отравяне. Те в никакъв случай не трябва да бъдат рохки. Времето за достатъчна термична обработка е 13 минути. Препоръчителната седмична доза яйца за бременната жена са 7.

Не на последно място по важност е месото – пилешко, заешко. Заешкото съдържа повече желязо, затова е подходящо за хранителния режим на бременната, освен че е добър източник на белтък. Могат да се консумират и постно свинско и телешко.

Когато бременната жена избира храната си, тя трябва да се увери, че продуктите са със сигурен произход. Това е основно правилно, за да се избегнат хранителните интоксикации, които са опасни за нея и плода. Трябва да се избягват и продукти, които съдържат допълнителни химични съставки, консерванти, подобрители, оцветители и т.н.

Не бих препоръчала на една бременна жена да включва в менюто си пакетирани храни от вида на чипсове, снаксове, които носят „празни калории“, от една страна, много мазнини, включително и изключително непрепоръчителните при бременност трансмазнини. Те могат удачно да се заменят с ядки – лешници, бадеми, макадамия, орехи.

 - След раждането жените обикновено бързат да се подложат на диетичен режим, за да върнат фигурата си от преди бременността. Какви съвети бихте дала в тази насока?

Да не бързат. Това е най-напред апелът ми към всички майки. Нека премине периодът на кърмене. Дали това ще бъдат шест месеца или година вече е техен избор. Докато кърмят, не трябва да се подлагат на ограничителни диети, тъй като самата диета може да намали синтеза на кърма и кърменето спре не по тяхна воля.