На 7 октомври в Пловдив Puls.bg провежда деветия си Форум бременност и детско здраве. Един от лекторите е д-р Райна Стоянова, която е добре позната от софийското издание на Форума и не само. Този път тя ще говори за храненето през бременността. Ето част от въпросите, които могат да бъдат засегнати по време на нейната лекция. Заповядайте в Гранд Хотел Пловдив през първата неделя на октомври и задайте своя въпрос към нея - отново в програмата на Форума сме предвидили достатъчно време за контакт със специалистите.

По концепция и традиция на подиума на Форум бременност и детско здраве каним водещи български специалисти, на които пациентите гласуват доверие. Заедно организатори, медици и бъдещи и настоящи родители правим крачка за подобряване на здравната култура и запълваме някои празнини в здравната ни система. Бъдете с нас!

 


 

Д-р Райна Стоянова завършва медицина в София през 2011 г. Специализира гастроентерология в столичната болница „Лозенец“, където се запознава отблизо с трансплантационната медицина.
В настоящия момент е асистент към катедрата по Клинична фармакология и терапия и е специализант по ендокринология и болести на обмяната в клиниката по метаболитно-ендокринни заболявания и диететика на болница „ИСУЛ- Царица Йоанна“.
Научните ѝ интереси са свързани най-вече с храненето при различни заболявания на вътрешните органи и хранене при спортисти, микробиома, чернодробните заболявания и метаболитния синдром.
Член е на Българско дружество по гастроентерология, Българско дружество по хранене и диететика, Българското дружество по парентерално и ентерално хранене (BULSPEN), Българското дружество по ендокринология, Европейската асоциация по кардиология (ESC), Европейската лига по ревматизъм (EULAR), Международната асоциация по затлъстяване (TOS), Международната асоциация по спортно хранене (ISSN), Българската фитнес асоциация (BFS).


 - Кое е най-важното, от което трябва да се ръководи бременната жена при храненето си?

 

Храненето през този специфичен период от живота на жената не се различава от основните принципи за балансирано хранене. Бременните жени, както и всички останали, трябва да се хранят здравословно и разнообразно. Както недостатъчното, така и прекаленото хранене могат да окажат неблагоприятен ефект върху здравето на бременните, развитието на плода, раждането на здраво и доносено бебе и да доведат до повишен риск от редица заболявания в зряла възраст.  Противно на широко разпространеното мнение, бременните жени нямат нужда да се хранят „за двама“. Това води до прекалено наддаване на тегло, което може да предизвика удължаване и усложнения на раждането, задържане на свръх тегло на жената в следродовия период.

 

За да съумеете да следвате наистина здравословно меню трябва да се научите да планирате храненето си поне за два три дни напред. Всеки ден консумирайте пълнозърнести храни - пълнозърнест хляб, кафяв ориз, спагети от пълнозърнесто брашно, овесени ядки и др. Всякo хранене трябва да съдържа плодове и/или зеленчуци – предимно пресни като салати или гарнитура към основните ястия. 


Включвайте редовно мляко и млечни продукти. Яжте по-често кисело мляко. 


Яжте постни меса, включвайте в менюто 1-2 пъти седмично леща или боб, консумирайте риба. Избягвайте и ограничете количеството на захарта и сладкарските продукти в менюто си. 

 

 - Казват, че гаденето и повръщането понякога се дължат на неправилен режим на хранене? Доколко това е вярно и как можем да се храним, ако страдаме от такъв проблем?

 

Честотата на гаденето и повръщането при бременните е много висока – до 60-80 %. Гаденето и повръщането обикновено започват към 9-10-та гестационна седмица, пикът им е през 11-13-та седмица и обикновено спират към 12-14-та седмица на бременността. При около 1-2 случая на 1000 повръщане се наблюдава през цялата бременност. На практика нищо не зависи от нас. Гаденето и повръщането са следствие от трудността ни да се адаптираме към свързаните с бременността промени в тялото и психиката ни. Установява се връзка със следните фактори:

 

  • Хормонални – повишени нива на човешкия хорионгонадотропин (ЧХГ);
  • Отпускане (релаксиране) на мускулатурата на стомаха по време на бременност;
  • Недостиг на витамини;
  • Психични (лабилна психика) и социални фактори.


Ако имате прилошаване с гадене и повръщане най-вече сутрин, свикнете да хапвате и пийвате нещо малко, още преди да станете от леглото. Оставете на нощното си шкафче обикновени бисквити и хапнете преди да станете от леглото сутрин. Обикновено върши работа. Чаят от маточина също действа благотворно при гадене и стомашни смущения. Хранете се по-малко и на често, вместо рядко и по много. Избягвайте храни и миризми, които предизвикват у Вас гадене и позиви за повръщане. Ако работата Ви е свързана със силни миризми, които няма как да избегнете, споделете това с гинеколога си и той може да Ви даде болнични.


Много е малък шансът да сте развили Hyperemesis gravidarum – най-тежката форма, която прогресира, настъпват дехидратация и нарушения на метаболизма. Честотата е 0,3-2 %.

 

 - Има ли шанс, ако се храни правилно бременната да не допусне развитието на гестационен диабет?

 

Диабетът, диагностициран по време на бременността (гестационният диабет) е все по-често срещано усложнение. При 3-10% от бременностите се среща абнормна регулация на кръвнозахарното ниво. При повечето жени глюкозният толеранс се нормализира след раждането, но те остават с повишен риск (30-60%) за развитие на захарен диабет в по-късна възраст. 

 

NEWS_MORE_BOX

 

 

При някои жени има неадекватен отговор към нарастващата инсулинова резистентност – панкреасната инсулинова секреция не нараства достатъчно, което води до хипергликемия при майката и плода. Това се съпътства от епизоди на фетална хиперинсулинемия (повишени инсулинови плазмени нива у плода). По-голямото количество инсулин стимулира синтезните процеси и масата на плода нараства значително („синдром на голямото бебе).

 

Рисковите фактори за развитие гестационен диабет са:

  • Наднормено тегло;
  • Фамилна анамнеза за диабет;
  • Анамнеза за предшестващо раждане на бебе с голямо тегло;
  • Забременяване в по-късна възраст;
  • Гестационен диабет при предишни бременностти и др.

 

- Какви са правилата при храненето при гестационен диабет?

 

На жените, развили гестационен диабет, строго се препоръчва да посетят специалист-диетолог, който да им назначи индивидуален хранителен план, и отговарящ на техните специфични нужди и съобразен с техните индивидуални потребности. Такъв план би бил съобразен с личните хранителни предпочитания на пациентката, с нейното тегло, възраст, физическа активност и нуждите на растящото бебе.

 

Важно е да се уточни, че при някои пациентки специалната диета не е достатъчна, за да се държи нивото на кръвна захар в нормални граници и това налага приемането на инсулин. Това става по преценка на лекаря, проследяващ бременността, и специалист по ендокринология. За да направи хранителен план, подходящ за всяка своя пациентка, диетологът започва с това да определи от колко калории има нужда тя на ден.

 

След това трябва да я обучи как да разпределя порциите за всяко свое хранене, за да приема добре балансирана храна по всяко време на деня. Това означава да се приемат необходимите количества белтъчини, мазнини и въглехидрати в правилната комбинация и съотношение. Специалистът по хранене трябва да съобрази диетата на пациентката с нейните специфични хранителни предпочитания.

 

Диетата би трябвало да включва всички витамини и минерали, необходими за развитието на бременността. Логично, диетата на жени с гестационен диабет включва по-малко въглехидрати от тази на останалите пациенти. Добре е, ако консумирате комплексни въглехидрати, съдържащи повече фибри, като овесени ядки, мюсли и прочие, и да ги разпределяте равномерно през целия ден.

 

Към регистрация за Форум бременност и детско здраве на Puls.bg в Пловдив - 7 октомври, неделя