Дори и при спазване на разнообразно и балансирано хранене при всяка трета жена се наблюдава недостиг на витамини и минерали по време на бременност.

 

През този период нуждите от желязо и витамин D се удвояват, а нуждите от йод и витамин B9 се увеличават с 30%. 


 

Омега 3

Ползите от Омега-3 при бременни жени се доказват все повече.

 

Тези ценни мазнини допринасят както за здравето на бременната жена, така и за здравето на бебето.

 

Някои омега-3 имат основна роля в развитието на зрителните и мозъчните клетки.

 

Проучвания, проведени с участието на малки деца, са показали, че оптималните нива на Омега-3 при раждането ускоряват зрителното съзряване и дори могат да повишат техния коефициент на интелигентност.

 

За бъдещата майка оптималните нива на Омега-3 са важни за емоционалния баланс.

 

Установено е, че жените, които си набавят достатъчно количество Омега-3 имат по-малък риск от развитие на следродилна депресия.

 

За да се избегнат дефицити, се препоръчва консумацията на риба два пъти седмично.

 

Кои храни са най-богати на Омега-3?

  • Мазни риби: херинга, скумрия, пресни сардини, прясна или консервирана риба тон, пъстърва, аншоа и други;
  • Морски дарове;
  • Ядки: главно орехи, бадеми, лешници, шамфъстък, кашу;
  • Масла от нигела, коноп, орех, рапица, соя.

Препоръчва се прием на хранителни добавки на базата на рибено масло по време на бременност и кърмене.

 

Витамин B9

Витамин B9, наричан още фолиева киселина е от съществено значение от първите дни на бременността, тъй като участва пряко в производството на генетичен материал включително ДНК, във формирането на нервната система на плода, което се осъществява много рано по време на бременността.

 

Дефицитът на фолиева киселина при майката може да бъде причината, от 4-та седмица на бременността, за сериозни малформации на невралната тръба, но също и за забавяне на растежа на плода.

 

Недостигът на фолиева киселина се диагностицира чрез кръвен тест, при който се установява, че червените кръвни клетки са твърде малко и твърде големи. 

 

Недостигът на витамин B9 се проявява със силна умора, загуба на апетит, дори прекомерна раздразнителност и се проявява от началото на бременността, тъй като нуждите се увеличават още от първите седмици.

 

Кои храни са богати на фолиева киселина?

  • Тъмнозелени зеленчуци: спанак, манголд, кресон, боб, аспержи, брюкселско зеле, броколи, маруля и други;
  • Бобови растения: леща, боб, грах;
  • Плодове с оранжев цвят: портокали, клементини, мандарини, пъпеш.

Желязо

Желязото позволява на червените кръвни клетки да поемат кислород в белите дробове, за да го транспортират в тялото на бременната жена, както и до плода през плацентата.

 

По време на бременността нуждите на тялото от желязо са повишени от една страна, защото кръвният обем на бъдещата майка се увеличава, а от друга страна, защото трябва да се покриват и нуждите на плода, за да се осигури оптимално развитие.

 

Поради менструацията, недостигът на желязо е често срещан при жените.

 

Недостигът на желязо предизвиква силна умора и задух при усилие.

 

По време на бременност може да причини преждевременно раждане или хипотрофия на плода.

 

Кои храни са богати на желязо?

  • Вътрешности;
  • Червено месо;
  • Пилешко месо;
  • Риба и морски дарове;
  • Зелени зеленчуци: коприва, магданоз, спанак, кресон;
  • Водорасли: морска маруля и спирулина;
  • Бобови култури: червен и бял боб, нахут, грах и леща;
  • Ядки - бадеми, лешници, орехи, шамфъстък, сусам, сушени кайсии и сушени смокини;
  • Зърнени продукти, просо и овесени ядки;
  • Подправки: мащерка, кимион, къри и джинджифил;
  • Черен шоколад, който съдържа 70-80% какао.

В допълнение, за правилното усвояване на желязото от храната, витамин С е от съществено значение. 

 

Освен това кофеинът и теинът от кафето и чая намаляват усвояването на желязото.

 

Следователно тези напитки трябва да се консумират отделно от храненията и в умерени количества. 

 

Йод

Йодът има съществена роля за развитието на мозъка на плода и за функционирането на щитовидната жлеза на майката.

 

Нуждите от йод се увеличават по време на бременност.

 

Липсата на йод се диагностицира чрез изследване на урината.

 

Във всеки случай приемът на добавки с йод се препоръчва по време на бременност.

 

Кои храни са богати на йод?

  • Морски дарове;
  • Мляко;
  • Яйца;
  • Млечни продукти;
  • Йодирана сол.

Референции:

https://www.passeportsante.net/fr/grossesse/Fiche.aspx?doc=carences-tomber-enceinte-rapidement