Бременността води до редица промени в женския организъм. Тези физически промени могат да бъдат неудобни, причинявайки болки в гърба, умора, запек, киселини, подути крака и умора. Много от тези неудобства могат да бъдат управлявани чрез промяна на стойката, диета и упражнения.

 

Тялото на всяка жена претърпява непрекъснати промени по време на бременността, което може да причини известен дискомфорт. Някои неудобства могат да се появят в ранните седмици на бременността, докато други се появяват, когато раждането наближи.


 

Други неудобства може да се появят рано и след това да изчезнат, само за да се върнат на по-късен етап. Това е нормално и обикновено не означава, че има някакъв сериозен проблем.

 

Бременността на всяка жена е уникална и невинаги всичко описано засяга всяка жена. 

 

Едно от най-честите оплаквания по време на бременност е болката в гърба. Всъщност се смята, че повече от половината от всички жени изпитват известна степен на дискомфорт в гърба. 

 

Повечето от случаите на болки в гърба са свързани с физическите промени, които се случват по време на бременност, включително хормони, промени в центъра на тежестта и стойката. Обикновено се влошава с напредването на гестационните седмици.

 

По време на бременността хормоните засягат мускулите и ставите на жената. Хормоните релаксин и прогестерон отпускат мускулите и разхлабват връзките и ставите, особено в областта на таза. Допълнителното тегло и промените в тялото по време на бременност заедно с разхлабването на ставните връзки могат да причинят дискомфорт и дори да доведат до нараняване.

 

Тъй като матката расте и става по-тежка, центърът на тежестта се променя. Това може да доведе до проблеми с баланса и до потенциал за падане. Теглото на бебето и отслабването на коремните мускули придърпва долната част на гръбначния стълб напред, добавяйки напрежение към мускулите на гърба. Много жени отговарят, като се облягат назад в неудобна поза. Това увеличава напрежението в гърба и съответно болката.

Кои са стъпките, които могат да облекчат дискомфорта?

  • Използвайте правилната механика на тялото. Например, ако трябва да вземете нещо, клекнете, огънете коленете си и дръжте гърба си изправен. Избягвайте да се навеждате от кръста си.
  • Използвайте добра стойка, когато сте в седнало положение или стоите и правете упражнения за укрепване на гърба. 
  • Избягвайте дейности, които натоварват гърба, като повдигане и преместване на тежки предмети.
  • Носете обувки, които осигуряват добра опора.
  • Спете на една страна с възглавници между коленете си за подкрепа.
  • Масажирайте болезнената област и поставяйте топли или студени компреси.

Превенцията и лечението на болки в гърба са важни, за да се избегне нараняване и да се намали вероятността от дългосрочна увреждане или хронична болка в гърба. Тъй като болката в гърба по време на бременност може да бъде симптом на по-сериозни проблеми, като преждевременно раждане, винаги се консултирайте с гинеколог, ако симптомите са тежки или продължават повече от 2 седмици.

 

Библиография:

Back Pain in Pregnancy | Johns Hopkins Medicine
Pregnancy Back Pain & Coping With Other Pregnancy Changes (clevelandclinic.org)