Знаете ли, че обикновената коприва (Uritica dioica) може да помогне за облекчаване болката при остеоартрит (артроза). Това се отнася както за приемането ѝ през устата като хранителна добавка, така и локално върху болното място.


Копривата е растение, което използваме за храна. Няма нищо по-вкусно през пролетта от супа с коприва.


Какви доказателства има науката за ползите на копривата за здравето? Въпреки че са необходими още проучвания използването ѝ може да помогне за овладяване на сенната хрема при първите симптоми на тази форма на алергична реакция. 



Все още данните за ползата ѝ при доброкачествена хиперплазия на простатата са противоречиви. Но има информация, че приемът ѝ в продължение на минимум 2 до максимум 12 месеца подобрява силата на струята при уриниране при това състояние. Изследвания са противоречиви, защото не изясняват дали ефектът се дължи на копривата или комбинацията на коприва и палмето или въобще не е свързан с нея. 


Подобни са резултатите и от проучване, което разглежда ефектът на продукт, съдържащ няколко билки като алпиния, женско биле, мащерка, обикновен лозов лист, в това число и обикновено коприва, който наложен върху кожата намалява кървенето по време на хирургична интервенция. 


Противоречиви са и резултатите от изследвания за ефекта на копривата върху нивата на кръвната захар. При едно в ранна фаза се намира, че приемът на коприва самостоятелно или с други съставки в продължение на три месеца има понижаващ нейните стойности ефект. 
Копривата със сигурност не може да замени предписана от лекаря медикаментозна терапия, но определено включването ѝ в менюто може да донесе само ползи за здравето. Тя може да се слага редовна на масата и при оплаквания за повишена кръвна захар, когато е ясно, че не страдаме от диабет. 


Копривата има диуретични свойства и трябва да се има предвид че повишава честотата на уриниране. Използва се за овладяване на проблеми с уринирането, включително нощно напикаване, често или болезнено уриниране, цистит, уринарни инфекции, камъни в бъбреците, но няма категорични доказателства за лечебните ѝ свойства в това направление.


Прилага се и в някои козметични продукти за коса и кожа.


Консумацията на коприва се смята за безопасна. Това са заключенията дори при приема на хранителни добавки с коприва в продължение на 2 години. Трябва да се знае, че редовната ѝ прекомерна консумация все пак може да причини стомашни оплаквания и изпотяване. 
Не се препоръчва приема ѝ под формата на добавки при бременност и кърмене. Предполага се, че свръхконсумацията ѝ може да предизвика контракции. 


Копривата не е подходяща и за хора склонни към ниско кръвно. Разбира се, в тези случаи не става дума за порция супа или копривени кюфтета, а за редовен ежедневен прием на билката. Възможно е хранителната добавка да се отрази на стойностите на кръвното и да го намали. Добре е при наличие на патологично състоние и намерение за прием на хранителна добавка дори и от обикновено коприва да се проведе консултиране с лекуващия специалист. Това включва задължително бъбречни заболявания, медикаментозна терапия при хипертония, диабет, прием на успокоителни, стабилизатори на настроението, противосъсирващи и др. 


Копривата е богата на витамин К, поради което и не е подходяща добавка при терапия с кумаринови антикоагуланти. 


Относно други споменавани ползи за здравето няма споменавани научни данни.