Градинският чай или още наричан Салвия - Salvia officinalis е вид покритосеменно растение от семейство Lamiaceae.

 

Градинският чай демонстрира универсални ефекти.


 

Приемането на комбинация от екстракти от Salvia officinalis и Salvia lavandulaefolia се свързва със значителни подобрения в паметта, концентрацията и чувството на умора.

 

Това е установило изследване, проведено от учени от Университета в Бургон Франш-Конте, които са искали да проследят ефекта на салвията върху спортните и умствени резултати на група колоездачи.

 

Повечето ефекти са наблюдавани независимо от времето - преди, по време или след интензивно колоездене.

 

Изследването е публикувано във Frontiers in Nutrition.

 

Какви са ползите за физическата активност?

Предишни изследвания, проведени от учени от Университета Нортумбрия във Великобритания и Университета Нексира във Франция, публикувани в Nutrients, съобщават, че две седмици прием на добавки със салвия са довели до значително и дълготрайно подобрение в паметта, концентрацията и издръжливостта на участниците.

 

Проучването на Университета в Бургон Франш-Конте е включвало 26 участници на средна възраст 26 години, които са приемали единична доза добавка от салвия - 600 mg или плацебо (малтодекстрин) два часа преди тренировка.

 

След това са били проследени нивата на умора при участниците по време на загряване, в средата, в края на физическото натоварване и отново след петминутно възстановяване.

 

Участниците са повторили целият процес седем дни по-късно.

 

Резултатите са показали, че натоварването и умората по време на интензивна физическа активност значително са намалели при прием на салвия.

 

Подобрява паметта и концентрацията

Централната нервна система играе много важна роля в процеса на умора.

 

Многобройни проучвания показват отрицателното въздействие на умствената умора върху специфични за спорта ситуации, като вземане на решения в отборни спортове или време за реакция.

 

Следователно, приемът на добавки със салвия може да има положително въздействие върху представянето по време на уморителни физически дейности.

 

Данните от когнитивните тестове показват, че докато времето за реакция не се е променило по време на тренировка, то е значително по-кратко след добавяне на салвия в сравнение с приема на плацебо.

 

Резултатите от теста на паметта също показват, че добавките с градински чай са довели до по-добри резултати и подобрени умствени възможнести.

 

Други ползи от салвията

  • Хормонален регулатор: градинският чай има умерена естрогенна активност, която подпомага регулирането на менструалния цикъл, облекчава дискомфорта, мускулната болка и горещите вълни;
  • Подобрява храносмилането - използва се за възбуждане на апетита, особено след период на слабост;
  • Успокоява стомашно-чревната перисталтика, предотвратява и облекчава газовете и се бори с киселините;
  • Ревитализиращо действие - използва се като общоукрепващо средство, подходящо в периоди на слабост и астения, или като ободряващо средство след прекарана вирусна инфекция;
  • Орално здраве - инфузията за изплакване или гаргара помага за справяне с инфекции в устната кухина, фарингит, тонзилит, заздравяване на язви и рани в устата и подобряване на гингивит и кървене на венците;
  • Освежава устата и се бори с лошия дъх и лошия вкус.

 

Библиография:

https://www.cuerpomente.com/salud-natural/tratamientos/salvia-cansancio-memoria_9401

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34926550/