Когато не са налице някакви проблеми със зрителния апарат, бебето може да вижда още при раждане, макар и тази функция да е леко ограничена и да се доразвива с времето.


Интензивно е развитието на зрението в рамките на първата година – който е и периодът на бебето, преди да започне периодът на малкото дете – от 1 до 3 години.


Зрението е сетиво, което доставя на мозъка до 80% от информацията за ориентация в пространството. Значение имат още равновесният орган, проприорецепцията и други сетива с второстепенна роля.



В рамките на първия месец или периода на новородено – до 28 ден от раждането е и период на значително замъглено зрение. Обикновено през него новороденото вижда светлини и те го привличат значително, освен това забелязва силуети на хората и предметите. Тъй като все още няма възможност за фиксиране на фигури или обекти може да е налице вид блуждаене на погледа, който не бива да буди притеснение.


Тъй като разстоянието, на което може да вижда новороденото е около едва 20-30 сантиметра, е добре да го приближаваме до лицето ни, тъй като основно през този период ги привличат човешките лица, които те опознават и разглеждат.


През следващия месец започват наченките на фокусиране и възможността за по-продължително изучаване на чертите на лицето, например. Започват и първите усмивки, тъй като се стимулират от това, което виждат. През втори и основно трети месец започват началните опити за проследяване на някакви играчки или по-различими – ярки цветове на предмети.


Според повечето специалисти първият месец бебето може да различава основно бяло и черно, поради което е добре да му се показват такива контрастни картини, докато през втори месец е добре да започне показване на повече цветове – зелен, оранжев, жълт.


Около края на трети и началото на четвърти месец бебето започва да развива и друго зрително умение – виждането в дълбочина. Може да се ориентира приблизително колко далеч е един предмет и съответно да се опита да го достигне. Освен това и грубата моторика също започва да се развива, така че да позволи захващане.


Във връзка с развитието на зрението е добре в края на четвърти и началото на пети месец да започнат и някакви игри, които допълнително да развиват сетивото.

Например скриване на предмети и откриването им, тъй като бебето много добре вече може да проследява всеки един предмет.


През пети и шести месец започват опитите и за имитация, а тъй като лицето на родителите е изключително интересно за бебето, много подходящо е да правите опити с различни мимики, които от един момент нататък и то ще опитва да наподобява.
По отношение на цвета на ирисите – обикновено крайното формиране е около 9-10 месец, когато се установява и постоянният цвят. Обикновено този период е продължителността на кърменето, от която пряко зависи и формирането на окончателния цвят.


Няколко са препоръчителните прегледи, на които да бъде заведено бебето или малкото дете при детски офталмолог, който да оцени функцията на зрението. Профилактиката се прави на 6, 12 месеци, след което на 3 и на 7 години. Това е и най-важният период за формиране на връзката мозък – зрителен анализатор.


При заболявания на очите в семейството, при кръстосване на погледа (дори и след 2-месечна възраст), както и при невъзможност за проследяване на обекти с двете очи е добре да се посети офталмолог.


При изборът на детски очила е добре да се знае, че освен стъклени лещи, има и пластмасови – които са особено подходящи за малките деца. Важно е наличието на УВ-филтър, а при често седене на таблет, телефон или компютър – и антирефлексно покритие.


Библиография:
1.    M. Masters; Your Baby's Vision Development; Whattoexpect; 2021;
2.    W. Sears, M. Sears; The Baby Book