Често родителите си казват „само и това да мине“ от развитието на бебето и нещата ще станат по-поносимо, но идва следващото. Така тъкмо е преминал периодът с колики, но идва раздразнението от растежа на зъбите. Неминуемо идва и периодът с по-честите респираторни инфекции. Така погледнато изглежда никога да не успеем да се насладим на този период на фона на постоянно излизащите „проблеми“.


Хиляди експерти се появяват в областта на съня на бебето и след това на детето. Но колкото и универсални да бъдат съветите, все пак всяко бебе е индивидуално, със свой собствен стил на живот. Така насоките могат да бъдат определени като правилно отношение към съня, но не и като правилен начин за приспиване.


Всеобщо правило е, че спокойните дни осигуряват и спокойни нощи. Неспокойният сън обикновено се дължи и на различни дисрегулации – например умора от наличие на много хора около бебето през деня, хрема или избор на неподходящо адаптирано мляко.



Честите дневни хранени, по подаден от бебето сигнал, го зареждат не само с необходимата енергия, но и осигуряват здрав сън през нощта. Строгият режим, който не съвпада с нуждите на бебето често води до неспокойствие и нощни събуждания.


Бебеносенето е друг метод, който намира все повече почва у нас. Той има отношение не само към проявата на колики и съответно значителното им редуциране, но и към спокойния сън. Гушканото и носено бебе се научава на доверие и спокойствие. Това е и причината да се заклеймява методът за оставяне на бебето „да се наплаче“, тъй като тяхната тревожност се увеличава, което от своя страна се отразява и на съня, но и на самочувствието им впоследствие, според психолози. Рискът от загуба на доверие към родителя се увеличава, колкото да звучи странно развитието на подобни умения още от периода на новороденото.


По отношение на съветите къде трябва да спи бебето – то отговорът е съвсем прост – всеки член на семейството трябва да спи там, където спи най-добре. Докато едни бебета спят най-добре в леглото на родителните, то други – предпочитат собственото си креватче. Единственият сигурен начин е да опитате различните варианти и така да разберете кое предпочита и кара да се чувства най-спокойно бебето.


За да осигурим все пак сън и на родителите е важно да се възползваме максимално от споделеното спане с бебето. Обикновено родителите се чувстват най-уморени в часовия диапазон 11 – 16 часа. Всеки ден в тези часове може да си лягате с бебето, като в рамките на седмица бебетата бързо привикват. Проблемът по-скоро стои при родителите дали те няма да се изкушат да свършат някаква работа в това свободно време, но така рискуват и повече акумулирана умора и съответно по-некачествени грижи за бебето.


Колкото по-голямо е бебето или малкото дете, толкова по-важна е необходимостта от точен час на лягане и установяване на ритуали преди заспиване. Така те спят по-добре през нощта. При деца, които посещават детска градина е важно да имат време със своите родители. Обикновено след цял работен ден родителите търсят почивка, но това време е изключително важно за детето.


Няма как да се пропусне и моментът с т. нар. схема на асоцииране – последователни действия, каквито са ритуалите преди заспиване, след време се превръщат в устойчиви поведенчески модели. Когато бебето „улови“, че започва вечерният ритуал, то е като „програмирано“, че следва и заспиване.


Успокояващият масаж и топлата вана са отпускащи не само за мускулатурата, но и за съзнанието на бебето и детето. Заспиването на майчина гърда обикновено оглавява списъците с естествени методи за приспиване. Преходът през топла баня, гушкане, гърда и топло легло най-често е безотказен.


Важно е да не подценявате ролята и на таткото. В някои случаи неговата намеса също може да бъде ключова за преспиването на бебето.

 

Източник:

The Baby Book, William Sears, Martha Sears