Рибата е основен хранителен продукт, който трябва да присъства поне веднъж седмично в менюто ни. Тя е източник на лесноусвоими белтъчини, незаменими аминокиселини, витамини, минерали и мастни киселини (включително омега-3).

 

Именно поради високата хранителна стойност на рибата, тя трябва да присъства и в детското меню. Според последните препоръки, въвеждането на рибата не бива да се отлага. Това трябва да стане около 10-и месец, 2 до 3 месеца след въвеждането на първото месо. Разбира се, това може да стане и по-рано, в зависимост кога е започнало захранването.


 

Както въвеждането на всяка нова храна, рибата също се въвежда постепенно. Малко количество сварена риба се добавя към зеленчуковото пюре в обедното хранене, за да имате време да наблюдавате за евентуални алергични реакции – обрив, повръщане, диария, отоци.

 

Ако рибата се приема добре, всеки ден количеството се увеличава до достигане на пълна порция от 50-60 г за възраст 6-7 месеца до 1 година. За деца на възраст 1-1,5 години количеството е 70-80 г, 1,5-3 години е 90-110 г, при деца между 3 и 6 годинки количеството е около 120-140 г за порция.

 

Имайте предвид, че рибата е силен алерген, СЗО препоръчва въвеждането на такива храни да става под протекцията на кърменето. Ако в семейството имате анамнеза за алергия към риба, отложете въвеждането ѝ за след навършване на 1година.

 

Не прекалявайте с количеството, което предлагате, тъй като алергията към белтъчините в рибата се проявява след натрупване. Що се отнася до морските дарове и черупчестите, те трябва да се предлагат след 3-годишна възраст поради високия риск от алергична реакция.

 

С каква риба да започна захранването? Препоръчва се като първа риба да се предложи някой от немазните видове – пъстърва, хек, калкан, ципура. Риби като сьомга, тон, които са с по-наситен вкус, е добре да се предложат около и след първата годинка.

 

Нетлъсти риби: мерлуза, амур, треска пъстърва, акула, калкан, хек;

 

Умерено тлъсти: шаран, есетра, скумрия, попче, сафрид, копърка, сом;

 

Тлъсти: Паламуд, сьомга, тон.

 

Как да изберем прясна риба? Ако нямате сигурен източник на прясна и добре отглеждана риба, по-добрият вариант е да използвате готовите рибни пюрета. Ако си намерите прясна риба, не се колебайте да я сготвите за своето бебе. До първата година, се препоръчва готвенето на рибата да става на пара или чрез варене.

 

Прясната риба има чисти и ярки хриле, без слуз, светли, блестящи люспи, изпъкнали, бистри очи. Съхранявайте в хладилник за не повече от два дни.

 

Замразената риба има светло месо. Ако е тъмно, то най-вероятно рибата е била повторно замразявана. Размразявайте рибата в леко подсолена вода, за да се запазят витамините и минералите. След като се размрази я приготвяйте веднага. 2849