Сънят със сигурност е едно от любимите дейности не само за родителите, но и за детето. Особено в първите месеци след раждането често се наблюдава хронична умора, най-вече при майката. 


Безсопрно мечтата на всички родители е: 8 часа нощен, непробуден сън на детето. Това обаче много често не се случва в първите няколко месеца или ако се случи, то по-скоро е инцидентно. 


Особено при кърмените деца продължителният нощен сън остава мираж, дори понякога в първата една година. 


 

В началото детето няма никакъв режим. Факт е, че новородените прекарват повече време в сън, но той не е продължителен, а по-скоро е разделен на отделни „дремки” от по 2-3 часа. Затова силното желание за изграждане на режим от самото начало много често е увенчано с неуспех.

 

За това има няколко причини:


Детето няма изграен режим на сън и бодърстване. Неговият ритъм не се подчинява на смяната на деня с нощта, както това е при възрастните, а по-скоро на засищането и огладняването.

 

Затова и сънят е накъсан – на отделни дремки от по 2-3 часа. Причината е в относително малкия стомах на бебето и големите енергийни нужди за задоволяване на метаболизма на бързорастящия организъм.

 

При кърмените деца събуждането е относително по-често, тъй като майчиното мляко се усвоява по-бързо от храносмилателната система на детето, за разлика от хранените с адаптирано мляко.

 

За пръв път денонощен ритъм при детето се появява на около 4-5 месечна възраст. Тогава при някои деца вече може да е налице по-продължителна нощна пауза в храненето и съответно по-дълъг непробуден период.

 

Какви са нуждите от сън на кърмачето?

В първите два месеца бебето спи между 16 и 18 часа на денонощие. Това време постепенно намалява, за да достигне до 12-14 часа в края на първата година. Как ще бъде разпределено обаче това време зависи от самото дете, а вече през второто полугодие, и от режима, който сте му изградили.

 

Така например едно дете на 12-месечна възраст може да спи 10 часа през нощта и 2 часа през деня, а друго може да спи 6 часа през нощта и още два пъти по 3 часа през деня.

 

Разбира се, вторият случай е проблемен не само за родителите, но и за детето и изисква промяна в режима му. Това става постепенно, като първоначално е добре да се направи т.нар. дневник на съня и активностите на бебето, за да се установи къде са проблемните моменти. 

 

Храненето през нощта

Именно то се оказва проблемно за продължителния и непрекъснат сън на детето. Нормално е, когато детето заплаче, първата мисъл да бъде: Гладно е!

 

Кърменето за заспиване обаче създава навик у детето и обикновено то не може да заспи без него. През нощта детето отново се буди, търсейки близост с майка си и знаейки, че тя ще го нахрани. Това обаче нарушава съня на двамата.

 

Какво може да се направи?

  • Съкратете времето между двете последни хранения на бебето. По този начин то ще получи по-голям калориен запас и съответно нуждата от нощно хранене постепенно ще се измести с един или няколко часа.  
  • Постепенно измествайте нощното хранене, но не изведнъж. Така детето ще свикне да прави по-дълга нощтна пауза. 
  • Когато се събуди през нощта, опитайте се да го приспите отново или го оставете известно време будно, без да го вземате от леглото. Не светвайте лампата, не вдигайте шум. Така детето ще разбере, че е време за сън.
  • Не предлагайте алтернативи на кърмата или адаптираното мляко – например вода или чай. Целта е детето да се научи да спи непробудно, а не да замени едно средство за заспиване с друго. В противен случаи рискувате в бъдеще то да продължи да се събужда от жажда.
  • Проявете спокойствие и търпение. В крайна сметка всяко едно дете се научава да спи нпробудно рано или късно. 3620