Според Националната фондация по съня на САЩ близо две трети от жените, голяма част от които майки, страдат от системно недоспиване. Оказва се, че проблемите със съня продължават дори след като бебето си установи балансиран режим на спане и бодърстване. Какво държи толкова много майки будни в малките часове и как да си помогнете, ако сте сред тях?
 
Жените в активна възраст се нуждаят от 7 до 9 ч. сън, за да са пълноценни в ежедневието и да се предпазят от повишен риск от различни заболявания – сърдечносъдови, метаболитни или психологически нарушения и др. Когато проблемите със съня се превърнат в дългогодишна тенденция, ефектът може да бъде изключително разрушителен за здравето. Проучване на болници в Бостън показва, че силното редуциране на съня (до 5 часа) води до поява на хипертония и увеличава с близо 40% риска от коронарна болест на сърцето. Безсънието провокира също така наднормено тегло, проблеми с паметта и концентрацията, намалено либидо и др. А възприетият от родителите модел за почивка и сън се пренася в бъдеще и върху техните деца, като засяга по същия начин тяхното здраве!
 

Най-честите виновници за безсънието

Лесно е да посочим бебето или малкото дете като първи и основен виновник за вечното недоспиване. Но има и редица навици, които рушат възможността за почивка и крадат от нужните часове за здравословен сън: 
  • Натовареното ежедневие е причина голяма част от жените да отлагат лягането с часове, за да могат да довършат част от домакинската работа. 
  • Липсата на свободно време за почивка и забавления е сред най-честите виновници за недоспиването. След като малкото е легнало и заспало, най-после майката има време за себе си и съответно се лишава от нужния й сън. 
  • Наличието на широкодостъпната съвременна техника в спалнята (телевизор, лаптоп, таблет, смартфон) е сред главните виновници за системното недоспиване. Тези устройства излъчват светлина, която нарушава цикъла на съня и променя нивата на хормоните, свързани с него. 
  • Много възрастни и деца използват именно електронните устройства, като средство за приспиване (гледане на телевизия, сърфиране в интернет). Родителските навици с времето се прехвърлят и върху децата. Проучване сочи, че деца с електронни устройства в техните стая, спят по-малко и имат по-ниско качество на съня. Особено вредно е да се остави в стаята на бебето работещ телевизор или светната нощна лампа. 
  • Стресът, небалансираното хранене, употребата на алкохол и тютюнопушене също провокират проблеми със съня.
 
Когато нарушенията в режима на бебето пречат на съня на майката
 
Вече знаете от опит кои са типичните признаци за сънливост при детето. Но не забравяйте, че малкото трябва да бъде сложено да си легне непосредствено след тяхната поява, а не когато вече е преуморено и поради това става свръхактивно, а сънят се отлага още повече във времето. Някои родители умишлено оставят детето будно до късно, с надеждата, че накрая ще се изтощи и по-бързо ще заспи. В действителност това не само че не помага, но и нанася големи вреди в дългосрочен план.
NEWS_MORE_BOX
 
 
Продължавайте да спазвате подходящ режим за сън и бодърстване на малкото. Тъй като в тази възраст детето активно се променя, често се налагат и леки корекции в този режим. Важното е вечер преди лягане, да се избягват стимулиращите дейности – гледане на телевизия, активни игри и т.н. А сутрин, след ставане побързайте да изведете детето навън. Човек се нуждае от достатъчно дневна светлина за регулацията на биологичния си часовник. Бъдете последователни!
 
С помощта на хомеопатията може по напълно безвреден начин и без опасност от привикване да се въздейства върху нарушенията на съня при детето от най-ранна възраст. Хомеопатичното лекарство Дормикинд се препоръчва при трудно заспиване и често събуждане през нощта. Подходящо е за употреба от нулева възраст при по-чувствителни и активни деца, които трудно заспиват и имат неспокоен сън.
 

За тези майки, които имат проблеми със заспиването дори и след изтощителния ден, изпълнен с грижи за бебето

  • Включете занимания със спорт в ежедневието си, но сутрин, а не през втората половина на деня (това ще превъзбуди нервната ви система).
  • Хранете се здравословно – не вечеряйте след 19 ч. Тежките, мазни храни по това време претоварват храносмилателната система, а това пречи на отделянето на хормона на съня мелатонин.
  • Някои етерични масла действат успокоително и подпомагат съня – такова е лавандулата. Направете нежен масаж на краката и ходилата си с масло от лавандула преди лягане.
  • Природно решение при проблеми със съня е комбинация Шуслерови соли - №2 калциев фосфат (сутрин), №5 калиев фосфат (преди обед) и №7 магнезиев фосфат (вечер преди лягане). Тази комбинация помага за укрепване на психоемоционалното състояние, зарежда с енергия през деня и съдейства за по-добрата релаксация вечер. Приемът е по 5 таблетки от всяка сол ежедневно за 6-8 седмици няколко пъти в годината, а също и в периоди на по-голям стрес и напрежение.
  • Намалете осветлението вечерта. Редуцирането на светлината служи като катализатор на мозъка да започне производството на мелатонин. 
  • Някои жени не могат да заспят, защото се притесняват за нерешени проблеми или неща, които трябва да направят. Ако някакви въпроси силно ви безпокоят, изградете си като полезен навик да ги нахвърляте на хартия - задачи за следващия ден. След което си позволете нужната почивка – с четене, слушане на музика и др. занимания, които действат релаксиращо. 
  • Ограничете кафето, шоколада, чая и всякакви напитки, съдържащи кофеин, особено през втората половина на деня. 
  • Спрете тютюнопушенето – никотинът е стимулант, който по подобен на кофеина начин, влошава проблемите ви със съня. 
  • Избягвайте вечерното питие като „приспивателно”. Употребата на алкохол вечер може да доведе до среднощно нежелано будуване. По-добре е да изпиете чаша чай от лайка или билков чай, в чийто състав влизат успокояващите нервната система маточина, риган и др. 
  • Потърсете вариант да си осигурите време само за себе си, без да крадете от съня си, което само ще ви направи още по-преуморени и стресирани. Ако в бюджета ви няма ресурс за наемане на детегледачка почасово или нямате възможност да поискате помощ от своите родители, потърсете други майки, с които можете на разменни начала да си оказвате услуга в гледането на децата.