През първите шест месеца, кърмачето тепърва се адптира към околната среда, прекарва повече време в сън, наддава активно на тегло и опознава родителите си. Втората половина от първата година преминава доста по - динамично, както за кърмачето така и за родителите. То се среща със света и започва да проявява интерес към всичко!

 

  • Със захранването открива нови вкусове, като постепенно намалява броя на млечните хранения(кърмене или АМ) и става по – самостоятелно;
  • Развива се речта - подражава на звуци, като около и след годинка разбира, че може да постигне ефект от речта (разбира глаголи);
  • Научава се да пълзи и прохожда;

В края на първата година, детето пълзи много добре, а тези които така и не усвоят пълзенето се придвижват с особено движение, което в английската литература се означава като „scooting” - придвижване с приплъзване. Приплъзва се, като избутва единия крак, докато влаче другия.



Пълзенето, като важен етап в развитието на детето:

  • Стимулира физическото развитие - спомага за укрепване на мускулатурата на главата, шията, ръцете, гърба и краката. То е важна част от развиетието на грубата и фина моторика.
  • Развитие на мозъка - стимулира когнитивните умения, развитието на синхронно бинокулярно зрение и синхронизиране дейността на двете мозъчни полукълба.
  • Зрение - пълзенето стимулира бебето да гледа наблизо и надалече. Научава се да следи с поглед отдалечен предмет, който иска и междувременно да поглежда надолу към ръцете си. Това стимулира възприятието на обкръжаващата го среда и развитието на пространствено мислене. Освен това се научава да проследява предмети с поглед, което спомага за четенето в училищна възраст.
  • Координация и баланс - пълзенето е сред действията, които стоят в основата за развитието на контрола око - ръка. Бебето достига целенасочено предмети и започвада се движи напред. Стимулира се дълбоката сетивност - развива баланса и координацията. Това спомага за справянето с други задачи в по - късен етап, като карането на колело.
  • Самоувереност - помага на детето да развие чувство за самоувереност, стимулира контакта с околните и заобикалящата го среда. Детето започва да преценя риска в различни ситуации, да опознава границите на възможностите си, както и потенциала си. Научава се как да се справя с неуспеха и да го преодолява.

Как да стимулираме бебето да пълзи?

  • Поставяйте го по корем от самото раждане. Това спомага за укрепване на осевата мускулатура, като подготовка за по – голямото натоварване от пълзенето;
  • Изпозлвайте любимата му играчка, като го предизвиквате да я достигне на сравнително близко разстояние (40-50 см). Малко преди да я хване, я изместете отново;
  • Осигурете на детето достатъчно открито пространство и твърда повърхност. Преди това направте жилищетето достатъчно сигурно, за пълзящо бебе!
  • Докато е по корем подпрете стъпалата, така че да може да се отблъсне. Когато стабилно повдига раменете, можете да го стимулирате, като леко повдигнете таза, за да започне да включва и краката в действието;
  • Избягвайте твърде дългото стоене в количка, поставянето в паяци и бъдете търпеливи;

Дори бебето да пропусне този етап и директно проходи, няма повод за притеснение. Смята се, че детето пропълзява след 6м. възраст, но повечето започват да пълзят около 8мия. Ако директно проходи, просто можете да го ангажирате с игри с пълзене, в които участвате и Вие!


Пълзенето се прилага и при възрастни, за стимулиране на комуникацията между двете хемисфери и възстановяване на нарушени мозъчни функции. Повишава подвижността и способността за концентрация. Намира място в рехабилитацията на хора с прекаран инсулт и редица други заболявания.