Математическите способности личат още от кърмаческа възраст, твърдят изследователи от университета Дюк, САЩ. Според тях бебета и малки деца, които се ориентират точно за разликата между предмет и група предмети дават сериозни индикации, че ще се справят без затруднения с тази сложна за други материя.

Децата се раждат с вродена представа за смятане, потвърждава небезизвестен факт за специализираните научни среди, Елизабет Бранън, професор по психология и невронауки. За някои тази способност може да е неразличима и незначителна, но в действителност примитивната на вид способност при един поглед да се прояви инстинктивното чувство за определяне на по-голяма група от обекти, означава, че мозъкът притежава умението да смята без да влага мисъл. Проверете сами – дори непроходилото дете би трябвало да разпознае безпогрешно една група от 15 бисквити от шест.

За да докажат правотата си учените подлагат 48 бебета на шестмесечна възраст на експеримент, естествено със съгласието на родителите и спазвайки всички норми по закон. При експеримента децата са поставяни в помещение с два екрана, които изобразявали различен брой точки. Кадрите се сменяли, променяйки размера и мястото на точките, като на единия екран броят им се запазвал, а на другия и той се подавал с разлика, например се редували 8 и 16. Бебетата, които схващали разликата, се втренчвали в променящия броя на точките екран.

След 3 години екип отново се среща с децата. Този път тяхната задача била да посочат от две групи предмети тази, която съдържа повече. Те преминават и стандартен тест по математика за деца в предучилищна възраст, адаптиран за възрастта им IQ тест и тест, при който трябва да посочат най-дългата произнесена от няколко думи.

NEWS_MORE_BOX



Научният екип установява в последствие, че децата, които като бебета, са гледали втренчено екрана с променящия се брой точки са с по-развити математически способности.

Според изследователите направените от тях изводи потвърждават недвусмислено съществуването на връзка между изчисляването и способността на кърмачетата да отличават различен брой предмети преди началото на обучителния процес, въвеждащ ги в математиката.

Научният труд може да се окаже полезен за разработването на подходящи програми на обучение за деца, на които не им се отдава математиката, се споменава в публикация на сп. Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS).