Бактериите в чревния микробиом се различават при кърмените и при хранените с адаптирано мляко бебета

Защитният ефект на кърмата срещу резистентност към антибиотици и ефектите на адаптираното мляко за кърмачета изглежда се предават от определени бактерии, намиращи се в чревния микробиом.

Предишни изследвания показват, че диета, базирана само на кърма, увеличава броя на бифидобактериите в чревния тракт на бебето, които са полезни за неговото здраве.

За разлика от тях, кърмачетата, хранени изцяло или частично с адаптирано мляко, имат повече бактерии от семейството на Enterobacteriaceae и други потенциални патогени в червата си, което дава обяснение за по-големия брой гени за резистентност към антибиотици.

Резултатите от изследванията на д-р Катарина Пярнянен показват, че броят на супербактериите ESBL и MRSA е по-висок при хранените с адаптирано мляко недоносени бебета в сравнение с недоносените бебета, чиято диета се състои само от кърма.

Д-р Катарина Пярнянен пояснява, че констатациите дават повече яснота за въздействието на кърмата върху здравето.

Кърмата е основният източник на хранене за всички бебета и ползите от нея за здравето са от особено значение за недоносените бебета.

Новите открития показват, че кърменето на недоносени бебета и новородени също намалява пролиферацията на бактерии, устойчиви на антибиотици в червата на бебето, като по този начин потенциално се намалява рискът от тежки инфекции, което е особено важно откритие поради непрекъснато нарастващото разпространение на антибиотичната резистентност“, казва Пярнянен.

Въз основа на проучването, настоящата практика за подобряване на диетата на недоносени бебета с помощта на специално разработени подсилващи средства изглежда безопасна и по отношение на антибиотична резистентност.

Изследователите предполагат, че обогатителят, който се дава на недоносени бебета, не увеличава броя на резистентните бактерии толкова, колкото конвенционалната формула на адаптираното мляко, въпреки че и двете са на млечна основа.

Това се дължи на разликите в състава и метода на смесване на обогатителя, прилаган на кърмачетата с кърмата.

Въпреки това, ефектът на укрепващото средство не може да бъде изчерпателно изследвано в това проучване поради малкия брой бебета, които са го получили.

Някои изследователи, специализирани в антибиотичната резистентност, смятат, че бактериите, резистентни към антибиотици, ще продължат да набират разпространение, дори ако употребата на антибиотици бъде радикално ограничена.

Следователно мерките, които не се основават на намаляване на употребата на антибиотици, могат да бъдат особено полезни в борбата срещу супербактериите, докато кърмата може да се окаже изключително ефективно и естествено средство за защита на недоносени бебета и новородени.

www.marieclaire.fr