Сънят е една от основните и най-важни дейности на бебето. Той е от изключително значение за растежа и развитието му. Ето защо е необходимо да се осигурят максимално добри условия за бебето, за да може то да има пълноценен и здравословен сън.

 

1. Температура на стаята


 

Идеалната температура за сън е 21-22оС. При тези градуси детето спи комфортно, без стаята да е прекалено задушна и гореща. Задължително обличайте детето в памучни дрехи спрямо сезона и го покрийте със завивка.

 

2. Влажност

 

Влажността на въздуха има не по-малко значение от температурата. Много често не се замисляме каква е влажността и какво влияние оказва тя върху детето. Прекалено влажният въздух прави помещението много задушно и дискомфортно за сън. Сухият въздух, от своя страна, дразни дихателните пътища на детето. Ето защо е необходимо да се поддържа влажност между 40 и 60%. На пазара съществуват различни влагомери, чрез които можем да измерваме и контролираме влажността в помещението.

 

Ако въздухът е прекалено сух, могат да се използват различни овлажнители. Освен, че нормализират влажността, те създават и лек шум, който допълнително действа успокояващо за бебето.

 

Ако влажността е много висока (над 60%), могат да се използват влагоабсорбатори. Това е важно, тъй като повишената влажност създава условия за образуване на мухъл и плесен, както и благоприятства развитието на гъбички, вируси, микроакари и други. Те оказват неблагоприятно влияние върху детето и могат да са причина за често боледуване и развитие на алергии.

 

3. Цвят на стаята

 

Оказва се, че цветът на стените има много голямо значение за бебето, тъй като то е много чувствително към околната среда. Ярките и наситени цветове действат възбуждащо за него. Такива са червено, черно, бяло. Препоръчва се стените в спалнята да са боядисани в по-меки, ненаситени нюанси, като светло розово, синьо, зелено, жълто. Счита се, че те успокояват детето и го предразполагат към добър и здравословен сън.

 

4. Шум

 

Бебетата реагират по различен начин на шума. Някои от тях спят, когато около тях е напълно тихо. Други се успокояват от тихите, монотонни звуци, като например звук от морски вълни, класическа музика, бял шум и други. Пробвайте различни варианти, за да разберете от какво се успокоява бебето. Избягвайте силните, внезапни звуци, като позвъняването на телефона, внезапно включване на някои електрически уред и други. Те могат да стреснат бебето и да нарушат съня му.

 

NEWS_MORE_BOX

 

5. Миризми

 

Избягвайте силните миризми. Бебето има добре развито обоняние и някои аромати, които за нас могат да са приятни и ненатрапчиви, за него могат да се окажат много дискомфортни и дразнещи. От друга страна неконцентрираният мирис на ванилия и лавандула могат да успокоят бебето и да му помогнат при заспиването.

 

6. Светлина

 

Използвайте приглушена светлина по време на дневния сън. Така детето ще спи по-непробудно. Нощните лампи са въпрос на избор и навик. Задължително обаче светлината, която идва от тях, трябва да е мека, приглушена и да не е непосредствено до детето.

 

7. Легло

 

Леглото трябва да е с твърд матрак, а около бебето да няма излишни играчки, възглавници и одеала. От една страна това намалява риска от синдром на внезапна детска смърт. От друга страна, при кратките периоди на пробуждане на детето през нощта, то по-бързо заспива, тъй като вниманието му не се привлича от играчки и ярки предмети.

 

Създаването на добра среда и микроклимат в стаята осигуряват добрия сън на бебето. Така то расте здраво и щастливо, а когато е будно, нервната му система и отпочинала и готова да поеме цялата нова информация от променящия се околен свят. Това е предпоставка за добро физическо и нервно-психическо развитие.