Играта може да бъде както с различни предмети, с които да се подражава на живота на възрастните или изучаване на техните свойства. Пример е пускането на предмет на пода – първо детето вижда, че може да хване нещо, след което да види как пада и отново да го повдигне. За тях това е толкова ново и интересно, че могат да го повтарят до безкрай.


Добре е през цялото време да обясняваме какъв е предметът, за какво се ползва и дори какъв звук издава.


Междувременно за бебето и за малкото дете – освен забавлението, се осигуряват и редица предимства, за които не бихме се сетили на първо време. Детето се концентрира върху определен предмет и това какво се случва при действия с него. Така се тренира координацията ръце – очи и фината моторика – хващане с пръстите на ръката, тренировка за захват с палец и показалец.



Но още по-важно е, че се стимулира вид взаимоотношения между родителя и него. Но и комуникация – име на предметите; посоки – горе, долу при хвърлянето на обекта, както и глаголи (дай, хвърлям, подавам, давам, искам) които са част от типа общуване.
Във всяка една игра са налице, изразени в една или друга степен, форми на подражание, партньорство, зрително и дори при някои предмети слухово разпознаване, както и социален елемент.


За да разнообразявате и себе си може да използвате един предмет в различни роли – например лъжицата, с която до сега сте показвали как бебето или детето да се храни, в следващ момент може да имитира движения на самолет и да очертавате траектория във въздуха, със съответното издаване и на звуци на двигател, за да може да се формира и слухова асоциация.


Често, дори и да сте им купили играчки, които напълно наподобяват предметите от вашето ежедневие – например комплект за готвене, децата все пак виждат, че вие използвате други предмети и те искат да ви подражават. Затова не се притеснявайте да им дадете тигана и черпака от кухнята. Дори още от ранна възраст може да им показвате как да ги използват. Така се формират навици, с които след това могат да ви бъдат полезни в къщната работа.


Ако например иска да разбърка някаква смес – може да му дадете пластмасови, вместо стъклени купи, както и дървена бъркалка, вместо лъжица, за да сте по-сигурни за безопасността му.


Но е важно да не забравяте през цялото време да му говорите. Така докато извършва определено действие – може да му обяснявате стъпка по стъпка как ще се приготви ястието.


Така освен тренировка за фина моторика и за говорни способности, детето започва да разбира различни причинно-следствени връзки. Ограничаване по пол не би трябвало да има – всяко момиче може да иска да „покара“ колата на баща си, като държи волана, както и всяко момче може да иска да „сготви“ за плюшеното си мече, например. Най-важно е постоянното откриване и разбирането на нещата от ежедневието.


Ключова роля има и играчка (плюшено животно например), която те много обичат, с която да им се показват различни части от ежедневието – как тя спи, храни се, дори ходи до тоалетна. Така първо тази играчка става толкова любима, че поставяйки я на различни места, детето ще иска да я достигне и така стимулираме лазене, ходене и покатерване, в зависимост от това къде е поставена.


От някакъв момент нататък дори тази играчка може да бъде използвана детето само да покаже какво е неговото ежедневие и то да се опитва да имитира и замества родител за тази играчка.


Библиография:
1.    И. Александрова; Умно бебе. Пътеводител за ранното детско развитие; 2018
2.    W. Sears, M. Sears; The Baby Book