С понятието фина моторика се обозначават фините движения на ръцете – хващане, рязане, рисуване, писане, завързване на обувки, откопчаване на копчета, отгръщане на страници, хранене и други. Те започват да се развиват още по време на периода на бебето, но се усъвършенстват през периода на малкото дете – от 1 до 3 години.


Развитието на тези фини движения е пряко свързано с развитието на интелекта и речта при детето впоследствие. Затова е важно ранното отделяне на време и внимание чрез различни игри, които развиват тези умения при бебето и детето.


При раждане бебето държи пръстите си свити в юмрук, а движенията се извършват от ръката. Постепенно то се научава да борави и с пръстите си. Растейки и развивайки се, детето започва да прави все по прецизни и координирани движения с пръстите и ръцете.



Д-р Мария Монтесори говори за това, как ръцете са инструмент на мозъка, т.е. развивайки моториката на ръцете, се развива ума на детето. Моториката оказва влияние върху развитието на паметта и мисленето, говорната реч и писането, логическото мислене и концентрацията.


При деца с неразвита моторика се наблюдават и нарушения в оцветяването, писането по контур, говорене, рязане с ножица. Когато пише или оцветява, детето бързо се уморява, губи интерес от заниманието и се отказва.


Развитието на общата и фината моторика са основополагащи за цялостното израстване на едно бебе. Благодарение на тях то става самостоятелно.


На бебето до 3 месеца трябва често да се прави разгъване на дланта, така че да отпадне постепенно свиването на юмруците. След третия месец може да се слагат играчки над леглото му, които стимулират явни опити да ги достигне с ръце.


На три месечна възраст бебето може да държи здраво дрънкалката и да я разтърсва с резки, неволеви движения. В този период можете да играете като застанете срещу него с дрънкалка и му показвате ритмични движения с нея, докато пеете, например. Друг вид игра е подаването на малка мека топка.


Към 6 месец може да започнете да играете със строителни кубчета. В началото бебето няма да може да строи, по-скоро ще разваля, но дори това развива фината моторика.


Няколко меки кубчета с различни цветове и от различни материи, една мека топка, една – две удобни за хващане дрънкалки са предостатъчни. Подходящо е и използването на предмети от домакинството, които да изучават - купи, лъжици или дори някоя стара тенджера могат да се превърнат в най-любимото средство за игра.


След 7 месец окуражавайте  рисуването с храна, дори и в някои случаи да Ви коства сериозно почистване. Други варианти са да изтеглят салфетките от опаковката,  да дърпат,  да късат хартия.


Играта с велкро лента, която бебето може да залепя и отлепя колкото пъти иска е също много полезно средство.


На седем месеца бебето може да хване две кубчета, по едно във всяка ръка и да гледа в трето. На осем месеца за него е подходящо спокойно да се обръща от гръб по корем и да играе с две играчки, по една във всяка ръка, като ги удря една в друга.


На девет месеца бебето може да участва в играта „скрит предмет“. Когато му покажете, че скривате топче под чаша, то обръща чашата, за да го намери. Много подходяща игра е дърпането на играчка към него с помощта на връвчица. Друго подходящо занимание за развитие на фината моторика в тази възраст е показването с ръце на жестове за „Здравей“, „ Чао“


От десет до дванадесет месеца подходящи игри за фината моторика са: поставяне на топче в чаша или играчка, както и изваждането на предмети от кутия с помощта на пръстите на ръцете.


Не трябва да се подценява безопасността на бебето. Трява да се следи непрекъснато с какви предмети то играе и борави, подходящи на допир и достатъчно големи, за да не ги погълне.


Овладяването на фините движения е дълъг процес. Изисква много упражнения и постоянство. Колкото по-рано бебето започне да се занимава с тези игри, толкова ефекта ще бъде по-голям.


Библиография:
The Baby Book; William Sears, Martha Sears