Смятате, че можете да излъжете бебето за броя на топчетата в кутията. Лъжете се, бебето прави разлика между три и шест топчета.


Идеята, че бебетата са способни да смятат, не е нова. Експертите по когнитивна наука днес са категорични, че кърмачетата правят разлика между различен брой предмети, способни са да  преценяват правилната поредност на малки числа и дори да събират и изваждат.


Тези способности на мъничето се дължат на функционирането на същите участъци в теменната кора на мозъка, които отговарят за математическите умения при възрастния. Именно, благодарение на тях, бебето може да направи разлика между голямо и малко.


Способността на бебета да се ориентират за бройката на предметите е същата, която има възрастният, когато му се налага „на око“ да определи количеството предмети или хора на едно място. Ако ви попитат, колко души имаше на опашката за билети, то вие без да сте ги броили, ще посочите много близко до вярното число. Представата за числеността на хората общо с тези от опашката на другата каса също ще бъде толкова точна. Този верен вроден усет всъщност се открива не само при хората. (Например, доказано е, че го има при маймуните и плъховете.)

 

NEWS_MORE_BOX



Провеждани са множество игри с бебета още от тримесечна възраст и е установено, че когато те наблюдават картини с различен брой фигури се активират различни участъци в теменната кора. Бебетата буквално скучаят, ако им се показват картини с еднакъв брой фигури, дори и те да са различни и поднесени в друга подредба.


Възможностите в разграничаването на различни количества при кърмачетата все пак са ограничени. Например, шестмесечните се затрудняват да открият разликата между количества, чието съотношение е по-малко от 2:1, т.е. те правят категорично разлика между 8 и 16, но не и между 8 и 12. При 9-10-месечните мъници вече е възможно и това по-прецизно отчитане.


Колкото до възможностите им да събират и изваждат... Изследователите имат сложните обяснения, които обобщено казано означават, че бебетата ги дължат на способността си да проследяват визуално действията на прибавяне и отнемане на предметите като създават мрежа от навързани „файлове“. Всъщност, ако човек се замисли, ще установи, че пресмятайки възрастният извършва действия по подобен ред, с тази разлика, че просто е означил процесите с цифрови знаци...