В съвремието, където времето все не ни стига храненето на човека се е изменило значително, в сравнение с това което е било преди години. Често се случва да пропуснем закуската, да хапнем „на крак“ нещо за обяд и когато стане време за вечеря сме твърде гладни и изморени, което се последва от една обилна и тежка вечеря.


Оттук последствята са не само за теглото ни, но последва и негативно отражение върху съня, както и чувството за умора през следващия ден. Този порочен кръг се завърта всекидневно, водейки след себе си редица последствия за организма.


Някои от съветите на Аюрведа са по-трудно изпълними, особено когато нямаме много време за обяд или закуска и се опитваме да задоволим глада си с нещо приготвено на бързо.



Препоръките са закуската е тя да бъде с по-лесно усвоима храна, тъй като храносмилането е все още по-слабо и тежката храна допълнително го затруднява. За разлика от това на обяд вече работата на организма е оптимизирана и безпроблемно преработва дори и по-тежки храни (с повече мазнини, сложни въглехидрати). Освен това оптимален вариант е закуската да бъде преди 8:00.


Вечерта постепенно процесът на храносмилането се забавя, поради което се препоръчва след 18:00 да не се вечеря или поне вечерята да бъде по-лека и лесна за преработване. В противен случай част от непреработената храна остава в храносмилателния тракт по-дълго време и в организма се отделят токсини.


Според Аюрведа трябва максималко да се стремим към приготвяне на храната си. Като освен това е от значение емоционално да бъдем стабилни – без лоши мисли, тъй като се смята, че храната попива от настроението на готвача и съответно добрите мисли носят положителен заряд.


Това е една от причините, поради която аюрведа съветва да се избягват храни, приготвени набързо, в нечисти места или в лошо настроение. В идеалния случай (към който би трябвало да се стремим) е мястото, където се приготвя храната да бъде ежедневно почиствано.


Храната трябва да се дъвче бавно – според някои практикуващи аюрведа - минимум 30 сдъвквания, преди да бъде преглътната. Освен това странични източници на информация (особено негативна) като телевизор или радио също трябва да се изключват. Удачно е храненето да бъде на тиха, успокояваща музика, но без тя да носи смислово натоварване.

 

NEWS_MORE_BOX

 

Значение има това храната да бъде прясно приготвена и да не бъде претопляна многократно. По този начин се осигурява най-голямо количество на полезни съставки, които да усвоим от ястието. Организмът се нуждае от свежа и жива храна – пресни плодове и зеленчуци, ядки и други.


Според Аюрведа смесването на храни от различни групи – мазнини, въглехидрати, белтъци води до непълно усвояване и стимулиране на гнилостни процеси в организма. За да бъде избегнато това се препоръчва едно хранене да включва продукти от една хранителна група.


Минимум веднъж дневно е необходимо да се прави почивка на организма за прочистване – набляга се на приема на чайове, вода, в някои случаи е възможно да добавите и прясно изцеден сок. Но в този ден не се приема храна.


Ролята на подправките е ненадмината, освен различни интересни вкусове, които те добавят към храната, богатото им съдържание на редица полезни вещества е още една причина да не бъдат пропускани при приготвянето на храната. Аюрведа препоръчва и включване на всички вкусове в храната – сладко, солено, кисело, горчиво, люто.


Спазването на тези основни правила няма да има мигновен ефект, но с малко повече воля и упоритост резултатите няма да закъснеят.