Медитацията наистина помага на тялото да понаса по-добре стреса като повлиява начина, по който организмът реагира на стресовите ситуации. Това доказва проучване, проследяващо протичанетo на физиологичните процеси в моменти на силно психическо напрежение.

 

За целта на проучването учени работят с екип от доброволци, преминаващи 8-седмичен курс по медитация. Предварително са подбрани доброволци, диагностицирани с различна степен на тревожно разстройство. Проследена е стандартната им реакция към стресови ситуации преди и след курса по медитация.


 

Установено е, че след усвояване на медитационните практики организмът ни започва да реагира на стреса много по-леко. Намалява се секрецията на стресови хормони и провъзпалителни фактори дори в периоди на силен стрес.

 

За да се установи прякото влияние на медитацията за постигане на тези резултати, е проведено успоредно проучване. В него друга група хора с тревожни разстройства преминават стандартно обучение за справяне със стреса, насочено към промени в храненнето, подобряване на съня, пренареждане на дневния режим и др. При тази група също е установено по-леко справяне на организма със стреса, но резултатите не са толкова добри, колкото при групата, практикувала медитация.

 

По-ранни проучвания също показват, че медитацията подпомага справянето със стреса, но те се базират на съпоставка между резултатите при хора, които медитират, и такива, които не предприемат никакви други мерки срещу стреса. Данните от последното проучване директно доказват, че медитацията е по-ефективно антистрес занимание от стандартно предписваните практики за снемане на тревожността.

 

Проучването отчита прякото влияние на медитацията върху физиологичните процеси, които стресът отключва в организма. Намаляването секрецията на стресовите хормони и асоциираните с тях провъзпалителни продукти, води до по-лесно понасяне на стреса, но и до намаляване риска от допълнителни здравословни проблеми, до които той води.

 

NEWS_MORE_BOX

 

Резултатите са обнадеждаващи и в още едно направление. Доказва се, че ползите от медитацията са дългосрочни. Практиките, които се усвояват, помагат за дългосрочно справяне със стреса и все по-лесното му понасяне с времето.

 

И всичко това идва без нужда от сериозни промени в начина на живот. Като се изключат заниманията с медитация, участниците в проучването са водили стандартните си ежедневни занимания през цялото време. Последствията от тях върху психическото им състояние постепенно са отслабвали, а след медитационния курс е отчетен по-позитивен отговор към стреса не само на хормонално ниво, но и физически, и емоционално.