Първа част на материала можете да прочетете тук.

Защо кръстът е слабо място:
Ако извивките на гръбнака са изгладени, то при ходене се упражнява натиск точно в кръста. При положение, че човек седи продължително време мускулите на коремната преса не се използват. За такъв човек каквото и да е физическо натоварване е травматично, не може да носи тежко, да се навежда и пр. Има изчисления, че когато се навеждаме и вдигаме тежест от 10 кг, то натоварването в кръстната област е равно на 400 кг – ефектът на лоста.

 


Как да си помогнем...
Поставянето на диагноза миозит или остеохондроза само няма да помогне. Добре е да се установи от къде точно произлиза проблемът. За да се стигне до заключение, защо боли гърбът, трябва да се изследва състоянието на междупрешленните дискове, нерви, мускули, връзки, да се установи дали няма системни заболявания. Едва след като е направено това, може да се разработи план за отстраняване на проблема.

 


Съвети към работещите на бюро
Според индивидуалното състояние могат да се дадат конкретни съвети, които да са от полза. Такива съвети могат да се получат само от специалист след лична консултация.

Често се случва да има налично състояние на дискова херния, което все още не е предизвикало болково усещане и за него да не се знае. А за наличието на дискова херния е желателно да се разбере възможно най-рано, за да се вземат необходимите мерки. Когато се появят симптомите на дисковата херния, тя вече се отстранява много по-сложно.

Лекарят е в състояние да открие „скритите“ проблеми при преглед. Ако ги има, то ще се реагира при допир в определени точки.

В случай, че проблемът вече е заложен, специалистът ще препоръча набор от мерки за предотвратяване или отлагане във времето на развитието му.
 


Основна част от мерките са физическите упражнения за укрепване на мускулите на гърба.

 
НЕподходящи видове спорт при болки в гърба
Неподходящ вид спорт е ездата. Освен че носи риск от травма, води до „ударно“ натоварване на гръбнака, особено при обучение. Изисква се инструкторът да е компетентен специалист.

Други рискови спортове са: футбол, хокей, волейбол, баскетбол, ски, екстремни спортове.

Не всички уреди във фитнес залите са подходящи за хора с болки в гърба. Уредите трябва задължително да са професионални, от висок клас.

Степерът е едно от съоръженията, които въобще не се препоръчват. Използването му води до увреждане на коленните стави. Същото се отнася и за степ-аеробиката. Подобен род упражнения натоварват гръбнака.

Пътеката също не се препоръчва. Тичането по хоризонтална права не е така вредно, но под наклон трябва да се избягва. По принцип и бягането не е подходящо занимание за страдащите от болки в гърба. Може да се практикува единствено тичане с бавно темпо без да се вдигат високо колената.
 



Подходящите видове спорт
Най-подходящият спорт е плуването. Но и при него трябва да се внимава и да се избягват стиловете с резки движения. Ако плувате бруст професионално, може да се появи спазъм в шийния отдел.

При болки в гърба и проблеми с гръбнака се препоръчва плуване по гръб.
 



Три важни съвета при спортуване
Когато решите да се занимавате със спорт, без да сте направили необходимата консултация със специалист, то непременно следете реакциите на организма си.
За всеки един спорт организмът се адаптира за месец, така че не се форсирайте, а планирайте тренировките с постепенно натоварване.
Избягвайте упражненията, които са довели до усещане за натоварване или болка в дадена част на тялото или въобще.