Известно почти всекиму е колко дразнещ може да бъде феноменът на треперещия клепач, още повече че причината за възникване на неприятното усещане рядко ни се разкрива. Това е непредвидимо, досадно, за някои – и притеснително – явление, което ни е трудно да си обясним. Въпрос е още и защо някои хора са по-засегнати от други и, разбира се – признак ли е на сериозно заболяване?

 

Фасцикулации на клепача


Трептене на окото, играене на окото, дори подскачане и потрепване – както и да го наречем, на почти всеки се е случвало и  бързо разбира за какво става въпрос. Независимо дали засегнат е долен или горен клепач, тези епизоди обикновено не продължават повече от няколко секунди до няколко минути. Макар и да не са болезнени, те могат да се окажат особено смущаващи, особено при честата им поява. Медицинският термин за тези потрепвания е фасцикулации.

 

Независимо дали засягат клепача, ъгълчето на устната или пък прасеца, фасцикулациите са резултат от неочакваното активиране на мускулните фибри. Особеното на тези мускулни микросъкращения (в малък обем) е, че не настъпват в отговор на команда от главния мозък. Те възникват без явна причина и не подлежат на контрол.

 

Причини за възникване на неконтролируемите фасцикулации

Този феномен на етапа е недостатъчно проучен от науката. Въпреки това, специалистите са се обединили около няколко фактора и особености, които допринасят за появата на неприятното трептене на клепача:

  • Недоимък на олигоелементи

Фасцикулации на клепача, по крайниците или пък крампи – хората с недоимък на магнезий по-често са техни жертви. За да изключите тази причина е препоръчително да се консумират повече храни богати на магнезий – такива са зеленолистните зеленчуци, маслодайните растения, пълнозърнестите продукти, бобовите растения и др.

 

Ако тази промяна на хранителния режим няма нужния ефект е уместна визита при личния лекар, който може да назначи кръвни изследвания и евентиално допълнително приемане на магнезий.

  • Зрителна умора

Трептенето на клепача може да е първи белег на подлежащата зрителна умора. Заедно с оплаквания като главоболие, сухота или парене в очите, те ни насочват към това състояние и към офталмолога.

 

Това, с което можем и сами да си помогнем междрувременно, е малко „гимнастика за очи“ - движете погледа си отляво надясно и после на обратно по няколко пъти, после отгоре надолу и отдолу нагоре , фокусирайте погледа първо наблизо и поле надалече и отново разменете. Посвещаването на 5 минути дневно на тези упражнения може да се отрази благотворно на страдащите от зрителна умора, особено тези, които прекарват голяма част от деня пред екрана на компютъра.

  • Злоупотреба с някои стимулиращи субстанции

Става въпрос за кофеин и алкохол. Ако страдате от трептене на клепача опитайте се да ограничите консумацията им и допълнително да пиете достатъчно вода през целия ден.

  • Вредният начин на живот

Умората, ексцесивният стрес, липсата на сън и непраивлното хранене се отразявват на тялото ни и здравето му и трептенето на клепача е само един от признаците за това.

 

Опитвайки се да „управлявме“ стреса – било то чрез разходки, спорт, дихателни упражнения, музика или хоби – ние можем да си бъдем особено полезни и да разрешим проблеми далече по-неприятни от трептенето на окото – например болките във врата и гърба или спазмите в корема, дължащи се на нервно напрежение.

 

Всички описани мерки са семпли, не струват нищо и не изискват кой знае колко от времето ни.  Ако прилагнаето им в рамките на 10-ина дни не доведе до разрешаване или облекчаване на проблема с трептящият клепач е ясно накъде трябва да се насочите – към лекарския кабинет.