1. Никога не прекратявайте приема на изписаните Ви лекарства 

Изключително опасно е прекратяването приема на лекарства за контрол на артериалното налягане без лекарско решение и наблюдение. Например при лечение с бета-блокери по време на приема, нараства броят на бета-1 адренергичните рецептори, както и синтезът на катехоламини от пресинаптичната мембрана. Рязкото прекратяване приема на бета-блокер води до взаимодействие на много по-голямо количество катехоламини (норадреналин и адреналин) с много по-голям брой рецептори, отколкото нормално произвежда организмът. Това води до рязко повишаване на периферното съдово съпротивление, рязко повишаване на артериалното налягане, аритмии, дори инфаркт и инсулт.

 


Неконтролираното артериално налягане води след себе си до редица усложнения – исхемична болест на сърцето, инсулт, ретинопатия, енцефалопатия и много др. При прекратяване лечението с бета-блокер, това продължава около 10-14 дни с постепенно намаляване на приеманата доза и никога изведнъж. Рядко, но при някои пациенти с много силна воля и лекостепенна артериална хипертония при отстраняване на всички възможни рискови допринасящи фактори, се наблюдава клинично подобрение, което изключва нуждата от терапия на хипертонията или поне намаляване броя на медикаментите, което става само и единствено под лекарско наблюдение и контрол. В голяма част от случаите при прекратяване терапията или изключване на някой медикамент, впоследствие се налага повторното му включване след определен период.

 

2. Редукция на телесното тегло

Изключително важен фактор е редукцията на телесното тегло при обезитетни пациенти с артериална хипертония. Това води до редукция на артериалното налягане, намалява риска от кардио-васкуларни инциденти (инфаркт, инсулт) и редица други ползи.

 

3. Физическа активност

Умерената физическа активност, поне 3 пъти седмично значимо намалява риска от кардио-васкуларни инциденти, подобрява контрола на артериалното налягане, редуцира теглото и много др.

 

4. Тютюнопушене

Тютюнопушенето е един основните рискови фактори за кардио-васкуларни инциденти и артериална хипертония. С времето то води до натрупване на атеросклеротични плаки и влошаване съдовия еластицитет, тромбози и др. Само след изпушването на една цигара артериалното налягане се покачва до около 160/100 mm/Hg за следващите 20-30 минути.

 

5. Алкохол

Алкохолът е отговорен като рисков фактор за над 200 заболявания – кардиоваскуларни, зависимост, чернодробна цироза, различни злокачествени заболявания, пътни инциденти, изгаряния, удавяния, нападения и много, много др.

Само в САЩ около 90 000 души умират ежегодно, поради алкохол свързани причини, което го прави третата водеща предотвратима причина за смърт в света. Хроничната алкохолна злоупотреба води до кардиомиопатия и др. кардиоваскуларни заболявания. Алкохолът води и до кардиоваскуларни малформации, изоставане в развитието и когнитивен дефицит при деца, когато е приеман алкохол по време на бременност. Нещо повече – нови проучвания показват, че е повишен рискът от увреди за плода дори при прием на алкохол от двамата родители месеци преди забременняването.

 

6. Контрол на кръвната захар

Добрият контрол на кръвната захар, при наличието на диабет е изключително важно за контрол и на артериалното налягане. Редукцията на теглото, физическата активност, консумирането на храни с нисък гликемичен индекс подобряват навлизането на глюкоза в клетките при инсулинова резистентност.

 

7.  Хранене

Контролът на липидния профил и редовният му скрининг са изключително важни за редукция риска от кардиоваскуларни инциденти и заболявания, както и контрол на артериалното налягане. Поддържането на такъв контрол се постига с умерена физическа активност, контрол на артериалното налягане, диета – повишаване приема на омега мастни киселини (морски деликатеси), намаляване приема на червени меса, газирани напитки, бързи храни, чипсове и снаксове, повишаване приема на плодове, зеленчуци и салати и др.

 

8. Емоционален стрес

Намаляването нивата на емоционалното напрежение и стрес подобряват контрола на артериалното налягане – изключително важно е да имате добър сън (7-8 часа дневно), да си лягате по едно и също време на денонощието (различни проучвания показват значението на циркадните ритми и заспиването по едно и също време по отношение риска от кардио-васкуларни инциденти), да редуцирате нивата на стрес – разрешете личните си проблеми, избягвайте конфликтни и токсични ситуации, намерете си приятно разтоварващо хоби, общувайте с приятни са вас хора в приятна обстановка. Животните също силно намаляват нивата на емоционален стрес.  Ако се налага дори сменете работното място – нито една заплата и нито едно работно място не струват здравето Ви.

 

9. Редуцирайте приема на сол

Дори незначимата редукция в приема на сол може да намали артериалното налягане с до 10 mm/Hg. Нормално човек не трябва да приема повече от 5 г/ден сол (или под 2г/ден натрий). Около 75% от всичкия натрий, който приемаме идва от фабрикати и полу-фабрикати. Изненадващо е колко голям брой храни и напитки, може би неочаквано за много хора, съдържат големи количества натрий – газирани напитки, снаксове и чипсове, сладкиши и много др. Редуцирането приема на сол намалява драстично риска от кардио-васкуларни инциденти и намалява артериалното налягане.

 

10. Редовен скрининг

Редовното измерване на артериалното налягане сутрин и вечер при покой поне 20 мин., редовни консултации с кардиолог при нужда, ехокардиографията и екг са разумното превантивно поведение. През последните години наблюдаваме все по-голям спад във възрастовия праг на артериалната хипертония с урбанизирането на живота – заседналост, стрес, тютюнопушене, алкохол, сол и др.